KEMAHIRAN
ASAS KAUNSELING
KEMAHIRAN-KEMAHIRAN ASAS KAUNSELING
Sebelum sesi kaunseling dimulakan, kaunselor seharusnya menyemak
rekod-rekod klien untuk mendapatkan maklumat yang dianggap berguna. Kaunselor
juga harus menyemak diskripsi tugas klien. Ini mungkin berguna untuk membantu
dalam menilai prestasi dan proses membina matlamat kemudian nanti. Selain itu,
kaunselor juga hendaklah menyediakan tempat dan masa yang sesuai untuk
berbincang tanpa banyak gangguan.
Seterusnya dalam satu sesi kaunseling yang berjaya, kaunselor haruslah cuba
menjadikan klien berasa selesa pada awal setiap sesi. Nyatakan sebab pertemuan
dengan jelas, sambil menekankan yang kaunselor berasa prihatin dengan keadaan
yang dihadapi oleh klien dan bersedia memberikan bantuan. Jika tidak klien akan
berasa terancam dan menjadi defensif.
Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar merupakan satu kemahiran yang paling asas dan penting
dalam sesi kaunseling. Dalam hal ini, kaunselor perlu lebih banyak meluangkan
masanya mendengar daripada menyampuk percakapan klien. Untuk benar-benar
memahami apa yang telah diperkatakan oleh klien, kaunselor perlu memberikan
tumpuan dan pemerhatian yang sepenuhnya untuk mendengar semua percakapan klien
tersebut.
Selain dari tutur kata, gerak geri klien semasa bercakap juga patut dilihat
dan didengar sama. Dikatakan bahawa segala tingkah laku klien itu turut
memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan makna sesuatu pengucapannya
itu.
Gerak geri bukan lisan seseorang dikatakan dapat menggambarkan perasaannya
yang sebenar. Ini termasuklah perasaan hatinya, pemikiran mental dan
fizikalnya. Ia dapat menunjukkan sama ada klien berada dalam keadaan yang
selesa ataupun sebaliknya.
Mendengar merupakan kemahiran yang paling penting dalam proses kaunseling.
Pemahaman yang tepat hanya akan diperolehi dengan adanya pendengaran yang baik.
Di dalam konteks kaunseling, terdapat beberapa perkara yang perlu di dengar
iaitu isi kandungan yang diperkatakan, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah
laku tanpa lisan dan juga mendengar perasaan yang dinyatakan.
Oleh itu dikatakan proses mendengar melibatkan seluruh deria yang terdapat
pada diri kaunselor. Telinga digunakan untuk mendengar apa yang diperkatakan,
mata untuk melihat bagaimana gerak laku semasa perkataan atau ayat dituturkan,
hidung juga turut menghidu bau-bau yang ada di sekeliling dan kadang kala deria
sentuhan sebagai bersalaman dan sebagainya.
Apabila kita memberikan tumpuan sepenuh pada klien tanpa berbelah bahagi,
ini bererti kita menyediakan diri untuk mendengar. Di sini terdapat beberapa
panduan dalam meningkatkan kemahiran seperti dinyatakan di bawah;
· Kaunselor mesti memahami tujuan klien berada di situ
· Untuk mendapatkan maklumat yang terperinci, kaunselor perlu memberi fokus
bukan sahaja kepada perkataan tetapi juga kepada nada dan cara yang
diperkatakan.
· Kaunselor perlu mengelak daripada membuat penilaian kepada klien terlebih
awal.
· Kaunselor perlu lebih tahan berhadapan dengan gangguan-gangguan sama ada
yang datang dari luar seperti bunyi bising atau gangguan dari dalam diri
seperti bisik-bisikan hati sendiri.
Oleh yang demikian, amat penting bagi kaunselor mendengar dan memahami
dengan lebih peka, sama ada dari segi suara mahupun tingkah laku bukan lisan
klien. Dengan berbuat demikian, barulah kaunselor dapat benar-benar memahami
mesej klien dengan lebih sempurna. Secara tidak langsung, tindakan ini dapat
menunjukkan kesediaan kaunselor untuk berhadapan dengan klien. Kaunselor boleh
menunjukkan kemahiran mendengarnya dengan beberapa cara seperti berikut ;
1. Menyatakan semula
Kaunselor menyebut semula apa yang telah dikatakan oleh kliennya dengan
tepat
2. Menggambarkan semula
Kaunselor akan memfokus pada isi kandungan serta perasaan klien. Akan
tetapi, kaunselor perlulah menggunakan perkataannya sendiri supaya menunjukkan
kaunselor benar-benar faham dan mendengar percakapan klien tadi.
3. Memberikan respons
Jones (2004) menjelaskan terdapat 10 kemahiran mendengar dengan aktif iaitu
seperti di bawah;
Kemahiran 1: Memiliki sifat menghormati dan menerima
Kemahiran 2 : Memahami sudut pandangan klien
Kemahiran 3 : Menghantar mesej suara yang baik
Kemahiran 4 : Menghantar mesej badan yang baik
Kemahiran 5: Gunakan kata-kata pembuka, ganjaran dan soalan terbuka.
Kemahiran 6: Parafrasa
Kemahiran 7: Membuat refleksi perasaan
Kemahiran 8: Menunjukkan kefahaman konteks perbualan
Kemahiran 9: Mengurus resistan di peringkat awal
Kemahiran 10 : Elakkan perkataan jangan
Kemahiran Membina Perhubungan
Kemahiran membina perhubungan merupakan langkah yang paling awal dalam sesi
kaunseling. Tujuannya adalah untuk membina perhubungan yang mesra, saling
mempercayai dan rasa selamat antara kaunselor dan klien supaya klien sedia
berbincang. Tahap ini termasuklah memberi perangsang kepada klien agar sentiasa
tenang dengan memberikan tanggapan pertama yang positif.
Kaunselor mesti membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang meyakinkan
dan menunjukkan kemesraan. Dalam kemahiran ini terdapat beberapa sub kemahiran
asas seperti membina suasana alam sekeliling, suasana terapeutik, ruang untuk
berkomunikasi, penampilan diri, ekspresi muka, kontak mata, pergerakan tangan
dan kaki, nada suara, senyuman dan akhir sekali cara cara duduk dalam
kaunseling.
Kemahiran ini digunakan oleh kaunselor untuk membawa klien menghadapi
realiti dengan cara menyelaraskan mental, emosi, tingkah laku, komunikasi lisan
dan bukan lisannya. Dalam erti kata lain, ia bertujuan untuk memperbetulkan
dalih ataupun ketidakseimbangan kenyataan yang diberikan oleh klien.
Namun, kaunselor perlu berhati-hati semasa menggunakan kemahiran ini kerana
sekiranya klien tersebut belum lagi bersedia menghadapi konfrontasi, klien itu
akan merasakan bahawa dirinya terancam. Ini adalah kerana klien itu tidak faham
bahawa konfrontasi yang dibuat sebenarnya bukan bersifat agresif dan menentang,
tetapi bertujuan untuk menyedarkan klien tentang ketidakseimbangan kenyataan
yang diberikannya.
Dalam membina kemahiran perhubungan, beberapa perkara perlu diambilkira
iaitu;
membina suasana alam sekeliling
suasana terapeutik
ruang untuk berkomunikasi
penampilan diri
ekspresi muka
kontak mata
cara duduk dalam sesi kaunseling
pergerakan tangan dan kaki
senyuman
nada suara
menggalakkan klien bercakap
Membina suasana alam sekeliling
Oleh sebab sesi perbincangan kaunseling selalunya mengambil masa kira-kira
30 minit atau lebih sedikit serta tajuk perbincangan adalah serius, maka tempat
yang sesuai amat diperlukan. Kerusi meja yang sesuai perlu digunakan seperti
kerusi yang tidak menyakitkan pinggang atau bergoyang-goyang sehingga
mengganggu tumpuan atau pemikiran. Keadaan bilik haruslah tidak terlalu panas,
tidak terlalu sempit dan tidak terlalu bising. Tidak ada bau yang tidak
menyenangkan seperti bau tandas yang berdekatan dengan seting sesi kaunseling.
Selain itu, tempat menjalankan sesi kaunseling mestilah kemas supaya tidak
menyakitkan penglihatan klien dan kaunselor.
Suasana terapeutik
Suasana yang aman dan tenang tanpa gangguan seperti yang dinyatakan tadi
membolehkan serta memudahkan perbincangan, penghayatan perasaan dan penglahiran
idea-idea tanpa rasa terancam. Oleh itu suasana terapeutik yang menyenangkan
membolehkan sesi kaunseling berjalan dengan lebih lancar lagi.
Ruang untuk berkomunikasi
Setiap individu mempunyai ruang di sekeliling tubuh badannya. Ruang itu
membesar atau mengecil bergantung kepada keadaan. Dalam kaunseling, kemahiran
mengurus ruang ini penting bagi menentukan proses kaunseling dapat berjalan
dengan baik dan berkesan tanpa gangguan fizikal dan psikologikal. Kaunselor
haruslah sensitif akan perkara-perkara yang dapat menjadi petunjuk dalam
menentukan ruang antara kaunselor dengan klien. Antara perkara yang perlu
dibincangkan termasuklah agama, jantina, umur, budaya dan latar belakang etnik
serta tajuk perbincangan.
Dalam sesi kaunseling, jarak atau ruang antara klien dan kaunselor harus
dianggarkan tidak terlalu dekat sehingga mengganggu perbincangan dan tidak
perlu terlalu jauh sehingga menyukarkan kedua-dua pihak. Jarak antara 1-1.5
meter dapat menimbulkan rasa selesa dan klien berasa beliau diberikan perhatian
yang baik. Dalam menentukan jarak yang sesuai, klien perlu mengambil tempat
dahulu. Seterusnya, kaunselor membetulkan jarak yang dirasakan selesa oleh
kedua-dua pihak untuk berunding.
Penampilan Diri
Pandangan pertama kali amat penting dalam menentukan keberkesanan hubungan
yang akan terjalin seterusnya. Sekiranya klien berasa selesa dan gembira dengan
keadaan dan raut wajah serta cara kaunselor berpakaian, ini merupakan ciri
pertama yang menentukan kejayaan sesi seterusnya. Kaunselor dan klien harus
berpakaian mengikut norma-norma tempatan. Penampilan kaunselor yang boleh
mengganggu tumpuan klien adalah seperti bau minyak wangi yang terlalu kuat,
berpakaian yang menjolok mata, berpakaian terlalu selekeh atau badan terlalu
berbau busuk
Ekspresi muka
Dalam sesi kaunseling, ekspresi muka dapat membantu menerangkan erti mesej
yang hendak disampaikan. Oleh itu, adalah penting bagi para kaunselor
mempamerkan ekspresi muka atau wajah yang dapat menyakinkan klien. Wajah atau
mimik muka adalah hasil kombinasi daripada sinaran atau pandangan mata, kedutan
dahi, muka dan hidung dan riak yang lahir daripada muka semasa berinteraksi.
Misalnya muka menjadi merah ketika marah atau malu. Ekspresi muka yang
tidak sama dengan kata-kata menimbulkan reaksi kurang senang klien. Misalnya
mulut tersenyum tetapi nada suara mengejek. Senyuman begini tidak akan
ditafsirkan sebagai petanda persahabatan yang baik.
Kontak Mata
Fungsi kontak mata adalah untuk membolehkan kaunselor memberi tumpuan,
menunjukkan minat, menunjukkan tanda hormat, menggalakkan perundingan,
menimbulkan rasa penerimaan, menimbulkan rasa percaya mempercayai, menimbulkan
rasa keselesaan dan menimbulkan rasa kesungguhan. Kontak mata bukan bererti
kaunselor memandang tepat pada biji mata klien, tetapi menumpukan pandangan ke
arah muka klien. Ini juga tidak bermakna kaunselor memandang tidak
berhenti-henti atau tidak bergerak-gerak kepada klien.
Cara duduk dalam sesi kaunseling
Seorang kaunselor itu harus peka serta dapat membaca dan melihat bahasa
badan yang dilahirkan oleh kliennya. Kedudukan dan pergerakan badan ini juga
memberi nada dan makna dalam hubungan kaunseling. Cara duduk boleh
menggambarkan penerimaan kita terhadap orang lain. Seseorang yang bersikap
terbuka dan mesra akan duduk condong sedikit ke arah orang yang bercakap
dengannya. Manakala orang yang bersifat tidak menerima, lebih cenderung duduk
menyandar ke belakang menjauhi kliennya.
Kaunselor yang baik akan duduk condong sedikit ke hadapan menghadapi
kliennya yang menandakan beliau menerima dan bersedia untuk membantu. Beberapa
ciri penting perlu diamalkan oleh kaunselor iaitu jangan duduk menyandar di
kerusi sambil menggoyang-goyangkan badannya secara tidak berhenti, jangan
menyilang kaki dengan kaki sebelah di atas lutut, atau sambil tangan diletak di
belakang tengkuk dan menyadar. Kaunselor juga jangan menjadi terlalu rigid dan
tidak bergerak langsung.
Pergerakan tangan dan kaki
Pergerakan tangan dan kaki yang sesuai dapat memudahkan komunikasi tetapi
pergerakan yang terlalu banyak kadangkala akan menjadi halangan dalam
komunikasi antara kaunselor dengan klien. Contohnya klien yang ‘nervous’
kadangkala melahirkan rasa cemasnya dengan menggoyangkan kakinya dengan tidak
berhenti-henti. Pergerakan tubuh badan biasanya dipelajari berasaskan budaya
masing-masing. Berikut ialah beberapa contoh pergerakan tangan;
Berpeluk tubuh
-Pergerakan tubuh ini membawa erti seorang yang tertutup, kurang selamat
atau kurang bersedia untuk berbincang, merasa negatif terhadap diri dan
bersifat defensif.
Tangan di dalam kocek
Tangan di dalam kocek seolah-olah menyembunyikan sesuatu. Kedua-dua belah
tangan memegang kuat pada tangan kerusi- merasa takut atau risau
Tergaru-garu
Pergerakan tangan yang tergaru-garu seolah-olah menunjukkan rasa ragu-ragu
dan tidak pasti
Menggigit jari
Klien yang menggigit jari boleh menunjukkan rasa tertekan, cemas dan risau
Senyuman
Senyuman kaunselor boleh meredakan ketegangan emosi di pihak klien. Klien
akan berasa lebih selesa dan mudah untuk memulakan perbincangan. Senyuman juga
harus diberikan mengikut kesesuaian dalam sesi kaunseling. Sekiranya senyuman
tidak sesuai, klien akan silap memberi interpretasi.
Senyuman klien juga harus difahami oleh kaunselor. Klien mungkin akan
tersenyum untuk menutup rasa takut, risau keliru atau serba salah, malu dan
sebagainya. Kepekaan kaunselor melihat senyuman ini sangat penting untuk
memastikan sesi kaunseling yang dijalankan itu sesuai menepati matlamatnya.
Nada suara
Nada suara membantu dalam memahami kontak dan situasi perkara yang
dirundingkan. Dengan mendengar nada suara, kaunselor dapat memahami klien
dengan lebih tepat. Nada suara selalunya membawa emosi yang terkandung di dalam
sesuatu perkataan atau ayat.
Contohnya perkataan ‘sayang’ jika disebut dengan nada yang lembut bererti
sayang yang sebenar. Tetapi jika ‘sayang’ yang disebut dengan nada yang keras,
mungkin bererti marah. Adalah penting bagi kaunselor mendengar nada suara
kerana ia akan memberi peluang kepadanya untuk memahami emosi klien seperti
nada tegang, geram atau marah dan sebagainya.
Kemahiran menggalakkan klien bercakap
Kaunselor menggalakkan klien bercakap dengan menggunakan soalan-soalan
jenis terbuka. Semasa klien bercakap, kaunselor perlu mendengar dengan penuh
teliti dan penuh empati. Sementara itu, semasa klien bercakap, kaunselor harus
mendengar dan memberi perhatian, memberi respons yang minima seperti
mengganggukkan kepala dan sebagainya untuk menggalakkan terus bercakap.
Kemahiran membalas (responding)
Membalas kata-kata merupakan suatu kelebihan kepada manusia. Dengan
membalas kata-kata, manusia dapat mewujudkan hubungan yang baik antara satu
dengan lain. Tujuan utama seseorang bertindak balas ke atas kata-kata orang
lain adalah untuk menggalakkan penglibatan masing-masing di dalam perbualan
itu. Secara umumnya kemahiran membalas terdiri daripada sub kemahiran iaitu
kemahiran penstrukturan, dorongan minima dan kemahiran mendengar.
Contoh satu
Klien :Macam-macam yang saya rasa…adakah saya akan
difahami, diterima, dianggap kawan… Macam-macamlah…”
Kaunselor : “Macam-macam difikirkan sebelum datang ini.”
Contoh dua
Klien : “Saya nak bincang masalah keluarga saya…”
Kaunselor : “Hmmm… silakan”
Klien :”Saya tidak tahu apa yang berlaku dalam
hidup saya.”
Kaunselor : (angguk).
Kemahiran penstrukturan
Penstrukturan merupakan satu kemahiran yang sangat penting di dalam sesuatu
sesi kaunseling. Ini adalah kerana sekiranya penstrukturan dilakukan dengan
baik dalam sesuatu sesi kaunseling itu, ia akan dapat membina hubungan yang
mesra dengan klien. Proses penstrukturan boleh dilakukan sama ada dalam bentuk
formal atau tidak formal.
Terdapat dua persoalan yang penting dalam penstrukturan, iaitu perlukah
penstrukturan itu dilakukan secara formal dan bilakah masa yang sesuai untuk
melakukannya. Oleh yang demikian, kaunselor perlu pandai dalam melakukan
penstrukturan.
Penstrukturan formal adalah perlu sekiranya klien merupakan klien rujukan
atau klien itu baru datang untuk sesi kaunseling buat pertama kali.
Penstrukturan formal tidak perlu sekiranya klien itu pernah berjumpa dengan
kaunselor sebelum ini ataupun sekiranya klien itu ingin terus menceritakan
masalahnya.
Dalam penstrukturan, kaunselor harus menerangkan peranan/tanggungjawab
kaunselor dan klien sebelum memulakan sesi kaunseling. Biasanya, sesi kaunseling
akan mengambil jangka masa selama 30 minit hingga 45 minit. Segala perbincangan
antara kaunselor dengan klien adalah dirahsiakan.
Penstrukturan yang mudah dan ringkas ini dapat membantu klien memahami apa
yang akan dilaksanakan dan apa yang diharapkan daripadanya. Segala perkara yang
dibincangkan nanti akan dirahsiakan oleh kaunselor. Ini akan menimbulkan rasa
selamat dan percaya kepada kaunselor dan klien akan menceritakan apa sahaja
yang mengganggu atau timbul dalam fikirannya.
Contoh penstrukturan 1
“…Dalam sesi ini, saya sebagai seorang kaunselor dan anda pula sebagai
klien. Sesi ini akan mengambil masa lebih kurang 45 minit. Peranan saya secara
ringkasnya untuk mendengar, memahami dan cuba untuk membantu anda. Peranan anda
adalah untuk menceritakan apa yang mengganggu hidup anda. Sesi ini akan
dirahsiakan dan kerahsiaan ini terbatas sekiranya isu yang dibincangkan
melibatkan keselamatan nyawa anda.”
Contoh penstrukturan 2
Ks : “Mungkin ia akan membantu jika saya memberitahu tentang
perkara asas dalam kaunseling”
Kl : “Baiklah”
Ks : “Tujuan kaunseling adalah untuk membantu dan membimbing anda dalam
membincangkan bersama persoalan anda. Tugas saya sebagai seorang kaunselor
adalah untuk mendengar dan memahami apa yang anda rasa dan fikirkan. Kemudian
kita akan bersama-sama mencari langkah-langkah bagi persoalan anda”.
Kl : “Baiklah. Tapi apa pula yang perlu saya lakukan, Encik”
Ks : “Tugas anda adalah membantu saya untuk memahami apa
yang anda rasa dan fikirkan. Anda perlu memberi maklumat, membuat keputusan
yang sesuai dan memberitahu saya perkara-perkara yang perlu untuk mencapai
objektif anda”.
Kl : “Susah untuk menangani masalah saya ni Encik”
Ks : “Itulah menjadi pokok utama di sini. Kita akan cuba bersama-
sama memfokuskan pada sasaran atau objektif kaunseling ini. Pada waktu ini
kita hanya sebahagian kecil daripada permasalahan anda, dan kita akan
bersama-sama menanganinya dari yang ringan kepada yang lebih berat”.
Kl : “Oh begitu..Jadi, maksud encik kita cuma bincangkan satu
persoalan sahaja dalam satu masa ?”
Ks : “Tepat sekali. Satu lagi, saya mahu anda tahu bahawa kaunseling adalah
secara sukarela. Anda boleh menamatkan sesi pada bila-bila masa. Sesi ini
adalah peribadi dan sulit. Saya tidak akan memberitahu kepada sesiapa masalah
anda kecuali dengan izin anda. Sesi kita akan mengambil masa lebih kurang 45
minit. Selalunya, ia akan memerlukan beberapa sesi, bergantung kepada keperluan
anda. Sekarang, anda ada apa-apa soalan?”
Ks : “Tidak ada. Saya jelas dengan penjelasan yang telah encik berikan”.
-Contoh Penstrukturan 3
Ks : “Aqel, jika tak keberatan, boleh tak saya rekodkan sesi ini? Ini
untuk tugasan saya. Saya akan buat transkrip, dan pensyarah saya akan baca.
Okey, kalau Aqel tidak selesa, saya akan berhentikan rekod ini bila-bila masa.
Saya akan tunjukkan apa yang telah saya tulis jika Aqel mahu. Jika, selepas ni,
Aqel tak benarkan saya gunakan rekod ini, saya tidak akan gunakan, dan kita
akan mulakan sesi ini sekali lagi”.
Kl : “Baiklah, saya ada sesuatu nak bincangkan dengan encik”.
Ks : “Apa yang Aqel nak bincangkan hari ini ?”
Kl : “Kawan saya. Dia sangat teruk”.
Kemahiran Menyoal
Soalan merupakan kaedah yang paling banyak digunakan dalam sesebuah sesi
kaunseling. Ini adalah kerana ia merupakan cara yang paling mudah untuk
mendapatkan sesuatu maklumat. Biasanya, soalan akan ditanya oleh kaunselor dan
dijawab oleh klien.
Soalan-soalan yang dikemukakan haruslah berkaitan dengan usaha menggalakkan
klien menjelajah dan memahami perasaannya. Di samping itu, soalan yang ditanya
perlu mempunyai tujuan yang tertentu dan berupaya untuk menarik perhatian klien
untuk meluahkan perasaan dan masalahnya tanpa merasa dirinya terggugat.
Namun, kaunselor perlu pastikan bahawa soalan yang hendak ditanya itu
sesuai, mudah difahami dan memudahkan klien untuk menjawabnya dengan penuh
rela. Selain itu, soalan boleh juga digunakan untuk menggalakkan atau
mengurangkan percakapan klien. Dalam usaha kaunselor memahami lebih lanjut
perkara yang ingin dirundingkan oleh klien, menyoal adalah satu cara yang perlu
dilaksanakan.
Matlamat menyoal adalah untuk mendapatkan maklumat dengan cepat,
mendapatkan maklumat lanjut dan akhir sekali untuk mendapatkan kepastian. Di
dalam sesi kaunseling terdapat dua bentuk soalan yang dapat digunakan iaitu
soalan tertutup dan soalan terbuka.
Kemahiran menyoal juga boleh menambahkan keupayaan kaunselor untuk
mengumpul maklumat dengan lebih spesifik. Ia membantu kaunselor memahami
butir-butir klien dengan lebih mendalam bagi membolehkannya membuat keputusan
yang tepat berdasarkan maklumat yang tepat itu. Terdapat dua jenis soalan yang
boleh digunakan oleh kaunselor iaitu soalan jenis terbuka dan tertutup.
Jenis-jenis soalan
Terdapat beberapa jenis soalan. Antaranya ialah soalan yang menggunakan
perkataan “boleh”, “apa”, “bagaimana” dan ”kenapa”. Soalan-soalan ini mempunyai
tujuan masing-masing. Contohnya soalan yang menggunakan ‘boleh” cenderung lebih
terbuka dan kurang kawalan ke atas klien. Soalan “apa” membawa klien bercakap
tentang fakta dan spesifik tentang situasi.
Soalan “bagaimana” pula membawa klien bercakap tentang proses dan urutan
atau emosi. Soalan “kenapa” memulakan temubual, membuka era baru dalam
perbincangan. Soalan ini juga membantu klien dalam penerokaan diri dan membantu
klien mencari sebab yang mempengaruhi tingkah laku, pemikiran dan emosinya.
Soalan “boleh” : “Boleh saya tahu apa yang menyebabkan Dila marah pada
kawan baik Dila itu?
Soalan “apa” : Apa yang menyebabkan Dila mengambil tindakan tak balik
rumah.
Soalan “bagaimana”:Bagaimana agaknya perkara ini boleh berlaku?
Soalan “kenapa”: Kenapa semua orang tak percayakan saya”
SOALAN TERTUTUP
Soalan tertutup ini ialah soalan yang menghadkan kepada satu atau beberapa
perkataan sahaja dan jawapan ini dapat memberikan maklumat yang khusus.
Contohnya “adakah anda datang bekerja semalam?. Dan siapakah yang pergi bersama
awak ke Langkawi?
Tujuan mengadakan soalan tertutup kepada klien adalah untuk mendapatkan
kepastian bagi sesuatu fakta dan mendapatkan maklumat yang khusus. Selain itu,
soalan tertutup juga dapat memberhentikan orang daripada terlalu banyak
bercakap serta memberi arah tertentu di dalam perbincangan.
Soalan tertutup adalah soalan yang khas yang cukup sekadar dijawab dengan
gerak balas yang ringkas, tepat dan padat. Ia lebih spesifik dan memerlukan jawapan
yang mempunyai satu atau dua perkataan sahaja, seperti ‘ya’ atau ‘tidak’.
Contoh soalan tertutup ialah “Kamu akan datang esok”? Soalan ini berguna kerana
mengambil masa yang singkat sekali untuk mendapatkan jawapan yang tepat dan
padat.
Soalan tertutup digunakan untuk tujuan seperti menggalakkan sesi kaunseling
daripada terkeluar dari topik perbincangan, memenuhi jurang maklumat yang
spesifik dan mengurangkan percakapan klien yang banyak. Contoh soalan tertutup
adalah seperti di bawah;
Contoh Satu
“…Bila perkara ini telah berlaku?.”
Contoh kedua
“Berapa lama hubungan ini telah terjalin?.”
Soalan tertutup digunakan untuk tujuan seperti
- menggalakkan sesi kaunseling daripada terkeluar dari tajuk perbincangan
- memenuhi jurang maklumat yang spesifik
- mengurangkan percakapan klien yang banyak
SOALAN TERBUKA
Soalan jenis ini bertujuan menjemput perbincangan, penjelasan dan huraian
yang panjang lebar. Ia tidak memerlukan jawapan yang khusus. Soalan terbuka ini
dapat menimbulkan rasa selesa pada diri klien dan rasa diterima. Matlamat
bertanyakan soalan terbuka adalah untuk menggalakkan penerokaan dan
pengembangan kepada perkara yang sedang dirundingkan.
Selain itu, soalan terbuka dapat memberi ruang kepada klien meluahkan
perasaannya mengikut arah yang dipilihnya sendiri dan dikhususkan oleh
kaunselor. Oleh itu klien lebih dapat mengawal perundingan. Soalan terbuka juga
membolehkan klien memberi maklumat tanpa menimbulkan rasa defensif dan
membolehkan klien mengeluarkan pendapat sendiri.
Soalan terbuka seterusnya memberi peluang kepada klien memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara mengikut pandangannya sendiri tanpa dinilai
terlebih dahulu. Contoh-contoh soalan terbuka adalah seperti “bagaimanakah
kejadian itu boleh berlaku?” Atau “sejauh manakah kejadian itu mengganggu hidup
anda?”
Soalan terbuka akan memberi peluang kepada klien untuk menerokai dan
membincangkan segala yang dialami dan dirasainya. Ia turut menggalakkan klien
untuk bercakap dengan lebih banyak ataupun memberikan penjelasan yang lebih jelas.
Lazimnya, soalan terbuka menggunakan kata soal seperti “siapa”, “apa”, “di
mana” dan “bagaimana”. Contoh soalan terbuka ialah seperti “Apa pendapat kamu
tentang adik kamu?”
Soalan jenis ini membolehkan klien untuk bebas bercerita atau
menerangkannya. Terlalu banyak mengaju soalan terbuka akan mengganggu
pendengaran kaunselor. Soalan terbuka boleh diselang-seli dengan respons lain
yang dapat menggalakkan klien berbincang.
Oleh itu, adalah penting untuk kaunselor mengetahui bila dan bagaimana
untuk menggunakan kedua-dua soalan terbuka dan tertutup dalam sesi
kaunselingnya. Kaunselor perlu menyedari, kesan dan implikasi daripada
soalannya terhadap kliennya. Gabungan dua jenis soalan ini dapat digunakan
mengikut kesukaan dan keperluan kaunselor bergantung kepada jenis maklumat yang
diperlukan.
Soalan terbuka digunakan untuk tujuan di permulaan sesi kaunseling, untuk
mendapatkan maklumat lebih jelas dan menggalakkan klien yang pendiam untuk
bercakap
Walau bagaimanapun kaunselor perlu memastikan bahawa tidak terlalu banyak
soalan ditanya pada satu masa. Ini adalah kerana klien akan keliru dan tidak
tahu soalan mana yang hendak dijawab terlebih dahulu. Soalan yang bermula
dengan “mengapa” yang memerlukan klien membuat penjelasan perlu dielak kerana
mungkin akan menakutkan klien. Soalan-soalan sensitif juga harus dielakkan.
-Contoh soalan terbuka
“Kalau tidak keberatan, boleh anda kongsikan penderitaan anda tersebut
dengan saya.’
“Agaknya bagaimana hal ini boleh berlaku.”
“Boleh tolong jelaskan lagi maksud renggang itu.”
-Perbandingan contoh soalan terbuka dan tertutup
Untuk mendapatkan gambaran dengan lebih jelas mengenai makna jenis soalan
terbuka dan tertutup, beberapa contoh perbandingan dilakukan.
Soalan tertutup : “Adakah saudari merasa jemu?.”
Soalan terbuka : “Boleh saudari jelaskan mengapa saudari merasa jemu?.”
Soalan tertutup : “Adakah saudara selalu bermasam muka dengan rakan
saudara?.”
Soalan terbuka : “Boleh beritahu saya sebab-sebab yang anda
selalu bermasam muka dengan rakan saudara?.”
Soalan tertutup :“Bila saudara merasa marah dengan ibu
saudara?.”
Soalan terbuka :“Apakah sebab saudara marah pada ibu
saudara?.”
Jones (2004) menjelaskan kaunselor perlu membuat perkara yang perlu
diambilkira dalam membuat soalan seperti berikut;
Tujuan soalan
Kaunselor yang efektif bertanya soalan yang mengundang kepada perkembangan
pemahaman masalah klien dan dirinya.
Jumlah soalan
Kaunselor boleh bertanya soalan yang hanya bertumpu kepada masalah semasa
atau soalan yang lebih umum.
Tahap intimasi
Kaunselor perlu bersifat sensitif kepada soalan yang boleh memberi kesan
kepada intimasi perhubungan.
Seterusnya Jones (2004) menjelaskan jenis-jenis soalan adalah seperti
berikut;
§ Soalan terbuka dengan soalan tertutup
§ Soalan berbentuk klarifikasi
Soalan yang memberi peluang untuk mengembangkan apa
yang telah diperkatakan.
Soalan yang memerlukan maklumat spesifik
Soalan jenis ini bertujuan mengumpul maklumat konkrit mengenai masalah
klien dan maklumat spesifik berfokus kepada bagaimana, apa, bila dan di mana.
Soalan bagaimana termasuk ”bagaimana anda rasa atau bertingkah laku” Soalan
”bagaimana” adalah amat berguna untuk mendapatkan data untuk menunjukkan
bagaimana klien bertingkah laku.
Soalan ”apa” termasuk ”apa yang berlaku”, ”berikan saya contoh apa yang
telah berlaku”, ”apa yang anda lihat sebagai masalah”, ”apakah agaknya kesan
apabila melakukan perkara di atas”.
Salah guna soalan
Kadang-kadang soalan digunakan secara salah dan berlebihan oleh kaunselor.
Apabila ini berlaku, ianya memberi kesan kepada keberkesanan kaunseling dan
juga perhubungan kaunselor dan klien. Penulis-penulis seperti Gazda et al
(1977) dan Patterson (1974) memberi komen mengenai kesan negatif penggunaan
solaan yang salah. Dua perkara yang sering disalahgunakan ialah yang berkaitan
dengan kuantiti dan kualiti soalan.
Penggunaan kuantiti soalan yang tidak bersesuaian akan membentuk
kebergantungan, meletakkan tanggungjawab ke atas kaunselor, mengurangkan
penerokaan kendiri, menghasilkan maklumat yang tidak tepat, menghasilkan
perasaan defensif, ke atas klien dan membentuk kemahiran membantu yang rendah.
Contoh soalan yang berfokus kepada perasaan dan reaksi fisikal
-Bila anda mula rasai perasaan ini?
-Ceritakan dengan lebih lanjut lagi mengenai perasaan anda
-Apa perasaan anda sekarang?
Contoh soalan yang berfokus kepada pemikiran
-Apakah fikiran anda sebelum/semasa/selepas situasi ini?
-Apakah yang anda rasakan sebelum apa yang anda rasakan sekarang?.
-Berapa kerapkah anda berfikir begini?
-Apakah kekuatan dan potensi anda dalam perkara ini?.
Contoh-contoh soalan yang berfokus kepada komunikasi/aksi
- Bagaimana anda bertingkah laku?
- Apa yang anda katakana?
- Apa yang berlaku sebelum ini?
- Apakah kesan-kesan di atas tindakan anda itu?
Kemahiran Parafrasa
Kemahiran memparafrasa ini ialah respons kaunselor setelah mendengar isi
dan memerhati tingkah laku klien. Pemahaman kaunselor ini dinyatakan dalam
bentuk ayat yang agak pendek tetapi tepat dan padat maksudnya. Parafrasa ialah
respons kaunselor setelah mendengar isi dan memerhatikan tingkah laku klien.
Matlamat utama ialah memudahkan penerokaan ke atas klien.
Membuat parafrasa adalah penting untuk menunjukkan kaunselor mendengar dan
memahami apa yang dikatakan oleh klien. Parafrasa sangat sesuai digunakan di
peringkat awal hubungan kaunseling kerana parafrasa merupakan pernyataan semula
kenyataan dan mesej yang dibawa oleh klien untuk mendapatkan kepastian.
Selain itu parasfrasa juga digunakan untuk membuat refleksi kepada apa yang
dikatakan oleh klien. Tujuan utama parafrasa digunakan oleh kaunselor adalah
untuk menunjukkan kepada klien bahawa mesej yang diberikan mula difahami oleh
kaunselor. Ia juga bagi memastikan yang kaunselor mendapat mesej yang betul
dari klien serta memberi peluang kepada klien mendengar kembali apa yang dirasa
dan dikatakannya.
Namun begitu, kaunselor perlu mahir dalam membuat parafrasa. Kaunselor
perlu memastikan bahawa maksud asal mesej klien itu tidak berubah. Parafrasa
juga boleh dilakukan oleh kaunselor untuk membantu klien yang tiba-tiba sahaja
terputus atau hilang mesej asasnya. Ini adalah kerana klien mungkin akan
terkeluar dari tajuk perbincangan sekiranya parafrasa tidak dibuat. Tujuannya
adalah untuk mengingatkan klien bahawa beliau sepatutnya menyambung semula
topik perbincangan tadi.
Contoh Satu
Klien : “Saya tahu dia seorang yang baik. tapi…saya belum bersedia untuk
menerimanya…tetapi saya juga susah hendak menolaknya.”
Kaunselor : “ Nampaknya, anda dalam dilema, belum bersedia
menerima dia tapi juga susah hendak menolaknya.”
Contoh dua
Klien :“Dah lama saya menunggu keputusan darinya… selama tiga belas tahun,
satu respons pun tidak ada.”
Kaunselor : “Selama 13 tahun, anda menunggu respons darinya
tapi satu respons pun tidak ada.”
Ishammudin Hj. Ismail (1999) menjelaskan bahawa tujuan kemahiran parafrasa adalah
· Mengulangi semula kepada klien kata-kata yang baru disebutkan.
· Menjelas dan memberikan tumpuan kepada apa yang klien baru sebutkan.
· Memberitahu klien bahawa kaunselor mendengar apa yang diperkatakan.
· Mendorong klien untuk meneruskan penerokaan
· Menggelak kekeliruan dan ketidaksefahaman
· Membantu klien untuk berfikir dan menumpukan perhatian terhadap
situasi,orang, objek atau idea dengan lebih jelas.
Kemahiran memimpin
Kemahiran memimpin boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu
Memimpin secara tidak langsung
Tujuan memimpin secara tidak langsung membolehkan klien memulakan dan
mengambil tanggungjawab terhadap sesi yang sedang berjalan. Selain daripada
itu, tujuan memimpin secara tidak langsung ialah untuk menjemput klien untuk
menceritakan atau memperincikan ceritanya.
Contoh soalan yang menunjukkan memimpin secara tidak langsung ialah;
“apa yang anda nak bincangkan hari ini?”
“Barangkali, kita boleh mulakan sesi dengan anda beritahu saya di mana anda
sekarang?”
“Bolehkah anda beritahu saya lebih lanjut tentang perkara itu?”
Kemahiran memimpin secara langsung
Kemahiran memimpin secara langsung menggalakkan klien memperincikan,
menjelaskan atau menggambarkan apa yang diperkatakan. Antara tujuan kemahiran
memimpin secara langsung ialah untuk menentukan tujuan untuk memimpin,
meluahkan dengan perkataan yang dapat memperincikan secara khusus, menggunakan
soalan terbuka dan membolehkan klien bebas mengikut pimpinan anda. Dalam
kemahiran memimpin, adakalanya terdapat elemen cadangan seperti;
- “beritahu saya tentang ibu anda?”
- “Boleh anda gambarkan apa yang berlaku baru-baru ini?”
Kemahiran Berkomunikasi
Kemahiran berkomunikasi merupakan satu kemahiran yang sangat penting bagi
seorang kaunselor. Kaunselor perlu mengelakkan daripada menggunakan
perkataan-perkataan yang sukar difahami oleh klien. Kaunselor patut menggunakan
ayat-ayat yang biasa dan bukannya dari buku-buku akademik. Ini adalah kerana
bukan semua klien adalah berpelajaran tinggi atau mempunyai pengetahuan yang
begitu luas.
Dengan itu, kaunselor perlu cuba untuk menggunakan perkataan yang mudah
supaya klien tidak berasa rendah diri bila berdepan dengan kaunselor. Di
samping itu, elakkan juga penggunaan ayat-ayat yang panjang dan berbelit-belit.
Ini bertujuan untuk mengelakkan klien daripada menjadi keliru dan tidak faham
apa yang telah dikatakan oleh kaunselor.
Komunikasi bukan lisan pula melibatkan gerak badan, kontak mata dan postur
badan kaunselor. Kaunselor boleh menggangguk kepalanya, membesarkan matanya
bagi menunjukkan minat, memberikan postur duduk yang mencodong ke hadapan
sedikit dan lain-lain lagi gerak balas.
Lima cara utama dalam menghantar komunikasi
-Mesej lisan: Mesej yang dihantar melalui perkataan
-Mesej vokal: Mesej yang dihantar melalui suara. Contohnya melalui volum,
artikulasi dan nada.
-Mesej badan: Mesej yang dihantar melalui bahasa badan. Contohnya melalui
renungan, kontak mata, ekspresi muka, postur badan, pakaian.
-Mesej sentuhan
-Mesej yang berbentuk aksi.
Kemahiran melakukan dorongan minima
Dorongan minima diperlukan untuk memberikan sokongan dan dorongan kepada
klien untuk meneruskan perbincangan. Dorongan minima merupakan respons atau
ungkapan ringkas ataupun pergerakan positif yang menggalakkan klien terus
bercakap dan memberikan penjelasan. Di antara contoh dorongan minima adalah
seperti “hm…m, teruskan, “lepas itu”, “kemudian”, “jadi”, “terangkan lagi”,
“oh….”, sentuhan, angguk kepala, kerutan di dahi, senyuman, ya dan lain-lain
lagi.
Tujuan kaunselor mengadakan dorongan minima adalah untuk memberangsangkan
klien untuk terus bercerita. Selain itu, ia menunjukkan kaunselor sedang
mendengar dan faham apa yang sedang diperkatakan oleh klien.
Ishammuddin Hj. Ismail (1999) menjelaskan tujuan melakukan mendorong
minima;
a. kaunselor memberi perhatian
b. menolong penerokaan kendiri klien
c. supaya klien terus bercakap
d. mempengaruhi arus perbualan
Kemahiran Membuat Refleksi Perasaan
Jones (2004) mendapati kemahiran membuat refleksi perasaan melibatkan
keupayaan kaunselor berkomunikasi dan mengalami perasaan klien
Seterusnya Jones (2004) menjelaskan refleksi perasaan melibatkan kemahiran
pihak yang menghantar dan menerima
Kemahiran pihak penerima
Memahami mesej muka dan badan klien
Memahami mesej suara klien
Memahami mesej lisan klien
Memahami reaksi emosi diri
Mengambilkira konteks mesej yang disampaikan oleh klien
Kemahiran pihak yang menghantar
Bertindak balas dalam cara yang menunjukkan kaunselor memahami perasaan
klien melalui perkataan dan frasa
Memeriksa ketepatan pemahaman kaunselor
Refleksi perasaan merupakan pengulangan atau menyebut semula percakapan
klien dalam satu rangkai kata yang pendek tetapi padat. Pengulangan yang dibuat
oleh kaunselor lazimnya, hanyalah sebagai pembayang yang mencerminkan perasaan
atau keseluruhan isi yang disampaikan oleh klien tadi. Membuat refleksi
perasaan bukanlah sekadar mengulang semula perkataan yang diluahkan oleh klien,
tetapi merupakan satu cara untuk membuat kesimpulan tingkah laku tingkah laku
klien yang dapat membayangkan isi, pemikiran, perasaan dan tindakannya sendiri.
Kaunselor akan cuba untuk memahami apa yang di alami atau dirasai oleh
klien secara emosi. Dengan itu, klien akan tahu bahawa perasaan dan tanggapan
yang akan diluahkan oleh klien, tetapi merupakan satu cara untuk membuat
kesimpulan tingkah laku klien yang dapat membayangkan isi, pemikiran, perasaan
dan tindakannya sekali.
Kaunselor akan cuba untuk memahami apa yang dialami atau dirasai oleh klien
secara emosi. Jadi, klien akan lebih terdorong untuk menyatakan segala
perasaannya dengan lebih mendalam lagi kepada kaunselor tersebut tanpa was-was
lagi.
Walau bagaimanapun, kaunselor bukan sahaja perlu cuba untuk memahami
perasaan klien yang telah dinyatakan atau disebutkan dalam mesejnya, tetapi
perlu cuba untuk memerhatikan perasaan yang tidak dinyatakan atau disebut oleh
klien. Sebagai contohnya, mungkin klien itu kelihatan muram dan tidak bermaya
tetapi klien tersebut tidak menyatakan perasaannya dalam bentuk lisan, Jadi,
kaunselor perlu bijak dan merefleksikan perasaan klien itu, tidak kira sama ada
perasaan itu dinyatakan atau tidak.
Tujuan utama kaunselor membuat refleksi perasaan ini ialah untuk memberikan
pemusatan kepada perasaan klien sebenar dan bukannya perasaan helah
semata-mata. Selain itu, ia juga membolehkan klien untuk melihat kembali perkara-perkara
yang telah dikatakan olehnya tadi dengan lebih jelas dan terang daripada yang
asal. Walau bagaimanapun, kemahiran membuat refleksi perasaan ini bergantung
rapat kepada kebolehan klien untuk menentukan perasaan dan tanda bagi
perasaannya (Amir Awang, 1987).
Kemahiran refleksi merupakan satu usaha memahami klien dari sudut pandangan
klien itu sendiri. Dalam kemahiran ini pula dibahagikan kepada tiga bahagian
penting iaitu refleksi isi, refleksi perasaan dan refleksi pengalaman.
Refleksi isi
Refleksi isi ialah pernyataan semula oleh kaunselor mengenai idea yang
disampaikan oleh klien. Idea ini dinyatakan semula oleh kaunselor dengan
menggunakan perkataan yang ringkas, padat dan tepat. Refleksi isi yang tepat
membolehkan klien berasa bahawa beliau didengari dengan betul dan difahami.
Akan tetapi terdapat perhatian yang harus diketahui oleh kaunselor tersebut.
Contohnya jangan membuat refleksi isi yang terlalu panjang dan jangan
menggunakan perkataan yang sama berulang-ulang kali.
Refleksi perasaan
Kemahiran merefleksi perasaan ialah penyataan semula oleh kaunselor tentang
perasaan dan sikap yang dinyatakan oleh klien. Tujuan kaunselor melakukan
refleksi perasaan adalah untuk memberi tumpuan kepada klien mengenai perasaan
atau sikap yang sedang dialami oleh klien. Selain itu, ia juga meningkatkan
segala tanda-tanda perasaan yang ada pada diri klien dan akhir sekali memberi
ruang untuk klien mengeluarkan perasaan dengan cara yang baik dan memberi
kelegaan kepadanya.
Refleksi pengalaman.
Refleksi pengalaman dibuat setelah kaunselor memerhatikan gerak-geri tubuh
badan semasa sesuatu pengalaman diperkatakan oleh klien. Oleh itu kemahiran
refleksi bukan sahaja diperlukan bagi perkara-perkara yang didengar dengan
mulut tetapi apa yang dilihat seperti cara duduk, gerak geri, nada suara,
pernafasan, wajah dan sebagainya yang ditunjukkan oleh klien semasa sesi
kaunseling dijalankan.
-Contoh satu
Klien : “Baru-baru ini, saya ada pesan Astro kat rumah…” ramailah
jiran-jiran yang datang tengok…. Tetapi masalahnya, mereka kata saya nak tunjuk
lagak. .Berlagaklah tu… sombonglah tu.”
Kaunselor: “Anda dituduh berlagak dan sombong dengan Astro baru oleh
jiran-jiran.”
-Contoh dua
Klien :“Sejak peristiwa tersebut, saya rasa disisihkan oleh adik saya. Dia
buat saya macam orang luar. Langsung dia tidak peduli kat saya…tegur pun tidak.
Saya rasa sedih sangat.”
Kaunselor: “Anda merasa sedih sangat bila adik anda menyisihkan anda dan
tidak mempedulikan anda.”
-Contoh ketiga
Klien: “Saya ni lain sikit, saya tak boleh dicabar. Saya tak suka orang
mengutuk peribadi saya..”
Kaunselor: “Tuan benar-benar marah bila ada orang campur tangan dalam hal
peribadi tuan.”
Ishamuddin Hj Ismail (1999) mendapati tujuan refleksi perasaan ialah;
a. Menggalakkan klien meluahkan perasaan sama ada yang positif atau negatif
mengenai sesuatu perkara.
b. Kaunselor memperkatakan mengenai perasaan klien yang samar-samar dan
menyatakan segala tanda-tanda perasaan yang ada pada diri klien (perasaan yang
tersirat).
c. Refleksi boleh membantu klien mengalami perasaannya secara mendalam
supaya ia boleh menyedari tentang situasi yang tidak selesai.
d. Membantu klien supaya menyedari tentang perasaan yang sedang
menguasainya ketika itu.
e. Memberi ruang dan peluang kepada klien meluahkan perasaannya dengan cara
yang baik dan akan memberi kelegaan kepadanya
Aktiviti
- Buat latihan ini secara berpasangan.
- Ambil giliran untuk bercakap dan mendengar. Individu yang bercakap akan
memilih satu tajuk yang dirasakan selesa. Sementara mendengar, bantu pasangan
anda untuk bercakap dengan membuat refleksi.
- Semasa mendengar dan memberi respons, beri perhatian kepada mesej vokal,
badan serta bukan lisan.
Kemahiran Membuat Interpretasi
Kemahiran membuat interpretasi merupakan satu proses yang digunakan oleh
kaunselor untuk memberikan maklum balas atau “feedback” kepada klien supaya
klien berupaya untuk melihat masalahnya dari satu sudut berbeza. Selain itu,
interpretasi digunakan untuk merujuk dan membuat tafsiran untuk maksud tersirat
dalam mesej klien.
Oleh yang demikian, kaunselor perlu betul-betul menguasai kemahiran ini
terlebih dahulu sebelum digunakan supaya ianya dapat dilakukan dengan lebih
tepat dan betul. Ini adalah kerana sekiranya kaunselor membuat interpretasi
yang salah, ia boleh menyebabkan gangguan dalam proses kaunseling yang sedang
berjalan itu. Interpretasi akan dikatakan berjaya sekiranya ia boleh meransang
pemahaman dan memberi fokus ke atas masalah klien.
Kemahiran ini merupakan satu proses yang aktif di mana kaunselor
menjelaskan perkara atau isu yang di bawa oleh klien mengikut fahaman kaunselor
dan dari perspektif yang baru. Kemahiran ini bererti memberi penghuraian kepada
klien supaya klien dapat melihat peristiwa yang berlaku dari perspektif yang
berlainan.
Dalam kemahiran membuat interpretasi ini, kaunselor akan menambah kenyataan
yang dibuat oleh klien, terutamanya setelah kaunselor dapat memahami perkara
yang tersembunyi atau perasaan yang tersembunyi yang mana klien sendiri mungkin
tidak menyedarinya secara sengaja atau tidak sengaja.
Apabila klien memberikan maklumat kepada kaunselor mengenai masalah klien,
tafsiran daripada kaunselor boleh menimbulkan celik akal klien. Semasa
kaunselor membuat interpretasi, kaunselor haruslah menggunakan bahasa yang
mudah difahami.
Tujuan kaunselor membuat interpretasi adalah untuk membantu klien mentafsir
peristiwa hidup mereka. Selain itu, ia membantu klien melihat perkara yang
tidak dapat dilihatnya dengan mudah, tersorok atau tidak disedarinya.
Ishamuddin Hj. Ismail (1999) menjelaskan tujuan interpretasi ialah;
a. Kaunselor menawarkan satu bentuk ruang rujukan (perspektif) yang baru.
Masalah adalah sama, yang diubah adalah persepsi iaitu dengan memberi
alternatif atau wawasan kepada perkara yang diperkatakan.
b. Mengenal pasti perhubungan-perhubungan antara mesej-mesej dan tingkah
laku klien yang berterus-terang dan yang berbentuk kiasan.
c. Membantu klien untuk lebih memahami terhadap perkara-perkara yang tidak
dapat dilihat (yang tersirat ) dengan mudah.
d. Menokok tambah pemahaman diri klien atau memberi wawasan (celik akal)
supaya klien dapat mencapai perubahan yang diingini.
-Interpretasi dalam bentuk metafora dan fantasi
Salah satu cara membuat interpretasi adalah melalui berfantasi (daydream)
yang menggunakan gambaran bahasa metafora. Contohnya adalah seperti di bawah;
“Saya berfantasi tentang apa yang Rizal katakan tadi. Saya gambarkan Rizal
menelusuri jalan kayu yang rapuh, menuju ke simpang jalan, dan tidak dapat
memutuskan mana satu jalan yang ingin ditujui. Rizal tidak pasti, lantas
melambung syiling dan berlari girang ke arah jalan yang telah diputuskan
berdasarkan syiling tersebut. Adakah ia sesuai?.
Metafora juga digunakan untuk memberikan reaksi kepada seseorang.
“Dalam banyak keadaan saya melihat anda sebagai “teddy bear” yang lembut
dan besar yang berada di satu tempat dengan pelbagai posisi.”
Metafora juga digunakan untuk meninjau perkataan tentang tindakan yang
khusus yang digunakan klien untuk menerangkan pengalamannya. Diantaranya;
imej visual: “saya melihat cahaya”
bunyi: “bunyi itu kelihatan”
kinestestik: “Idea itu mencengkam saya”.
Tujuan penggunaan metafora adalah untuk memberi pengalaman kepada klien
untuk memahami dirinya dan kaunselor meletakkan dirinya untuk mempengaruhi
kliennya. Selain daripada itu, penggunaan klien adalah juga untuk memperluaskan
bahasa deria klien melalui pertanyaan seperti bagaimana kehidupan klien
diteruskan, bagaimana klien melihat kisah silamnya dan bagaimana masa
hadapannya.
Kemahiran Membuat Klarifikasi
Kemahiran ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat atau penjelasan yang
lebih lanjut daripada klien apabila klien menggunakan perkataan atau ayat yang
tidak jelas, tidak spesifik, umum ataupun kabur ketika menyatakan
permasalahannya itu. Membuat klarifikasi juga adalah satu penjelasan terhadap
perkara yang samar kepada satu fokus yang lebih tepat.
Jadi, dengan menggunakan kemahiran klarifikasi ini, klien perlu menerangkan
tajuk yang diceritakannya itu dengan lebih lanjut atau dengan lebih mendalam.
Ini bukan sahaja membolehkan kaunselor memahami mesej klien dengan lebih
mendalam, malah ia membolehkan klien itu sendiri lebih memahami kekeliruan yang
timbul.
Antara tujuan membuat klarifikasi ialah;
a. Membantu klien memberikan penjelasan yang lebih baik.
b. Mengelak kaunselor daripada membuat sebarang andaian.
c. Memberi peluang dan ruang klien untuk lebih meneroka diri sendiri.
d. Menyemak ketepatan kata-kata klien.
-Contoh;
“Saya agak keliru di sini, jadi saya akan cuba nyatakan semula
apa yang saya fikir tentang apa yang telah diperkatakan tadi’
-Contoh;
“Saya kurang jelas bagaimana perasaan anda tentang perkara itu, boleh anda
ringkaskan dan gambarkannya?”
Kemahiran membuat kontrak
Kaunselor mendapatkan persetujuan dan perjanjian daripada klien supaya ada
tanggungjawab dan kesungguhan untuk melaksanakan apa yang dipersetujui. Kontrak
biasanya dibuat pada kes-kes yang memerlukan perubahan tingkah laku klien
seperti ponteng, merokok, mencuri, menipu, meniru dan lain-lain. Kontrak boleh
dibuat secara lisan atau bertulis.
Kemahiran Meneroka
Dalam sesi kaunseling, kemahiran meneroka merupakan salah satu lagi
kemahiran yang penting bagi menjayakan sesi kaunseling. Ini adalah kerana tanpa
penerokaan, sesi kaunseling tidak akan berjalan dengan lancar. Kaunselor tidak
akan dapat memahami masalah yang dihadapi oleh klien dengan lebih lanjut lagi
ataupun dengan lebih mendalam.
Oleh yang demikian, seorang kaunselor perlu memastikan bahawa dirinya telah
menguasai kemahiran ini bagi menjayakan sesuatu sesi kaunseling itu. Kaunselor
boleh meneroka dengan lebih lanjut dengan menggunakan soalan-soalan tertentu,
di mana klien perlu menjelaskan dengan lebih teliti masalah yang dihadapinya
itu.
Kemahiran Pemfokusan
Dengan adanya kemahiran memfokus, kaunselor boleh mengarahkan aliran
perbualan klien kepada bidang yang diingininya. Selain itu, kemahiran ini
sangat berguna sekiranya kaunselor mempunyai klien yang menceritakan masalah
dengan tidak jelas atau klien yang tidak berfokus dalam penceritaannya. Tujuan
kemahiran ini digunakan ialah untuk memastikan klien tidak akan bercerita sehingga
terkeluar daripada topik perbualan.
Oleh yang demikian, kaunselor perlu pandai memilih tajuk apa yang perlu
difokuskan. Selain itu, kaunselor juga perlu membantu klien memberi fokus
kepada perasaan tersembunyi semasa dalam sesi kaunseling itu. Sekiranya
kaunselor tidak mempunyai kemahiran memfokus ini, maka kedua-dua klien dan
kaunselor akan keliru dan tidak jelas mengenai persoalan klien.
Biasanya kemahiran ini dilakukan apabila kaunselor memilih satu perkataan
atau ayat pendek daripada percakapan klien dan memberi penekanan kepada
perkataan tersebut.
Kaedah pemfokusan dengan satu perkataan adalah efektif untuk membantu klien
bercakap. Kemahiran ini boleh juga dalam bentuk dorongan minima. Tujuan utama
membuat pemfokusan adalah untuk mengurangkan kekeliruan klien atau sesuatu yang
klien kurang jelas.
Kemahiran mencabar
Kemahiran mencabar adalah untuk memperakui dengan jujur, secara langsung
dan menarik perhatian klien apa yang sedang berlaku dan apa yang sedang
dirumuskan. Konstruk kemahiran mencabar melibatkan seperti mengenal pasti
perasaan diri sendiri sebagai kaunselor, menjelaskan dan berkongsi pengalaman
dan memberi maklumbalas dan pandangan.
Jones (2004) menjelaskan kemahiran mencabar perlu mempunyai ciri seperti di
bawah;
Mulakan dengan membuat refleksi
Kaunselor perlu memulakan respons dengan menunjukkan bahawa dirinya telah
mendengar dan memahami mesej klien.
Klien mencabar diri
Di mana perlu, bantu klien untuk mencabar diri mereka. Dengan membuat
refleksi mesej yang bercampur, klien boleh memilih untuk membuat rumusan.
Jangan Melampau Batas
Kaunselor perlu menyedari bahawa dirinya tidak mencabar klien sehingga
membawa kesan yangburuk kepada klien.
Klien Yang Mengambil Tanggungjawab
Kemahiran Berempati
Empati adalah proses untuk memahami emosi dan perasaan seseorang. Dengan
adanya kemahiran berempati ini, kaunselor dikatakan berkeupayaan untuk memahami
emosi dan dapat merasai apa jua yang dirasai oleh klien tersebut. Dengan ini,
klien akan merasakan bahawa kaunselor itu memang seorang pendengar yang baik,
memahami keadaannya serta mengambil berat tentang dirinya kerana kaunselor
berupaya untuk memahami situasi sebenar yang dialaminya.
Emosi seseorang tidak mudah difahami oleh pihak kedua. Jadi, untuk
menguasai kemahiran ini terlebih dahulu, kaunselor perlu berupaya untuk
membezakan antara emosi dan sikap. Emosi adalah perasaan yang dialami
seseorang, manakala sikap adalah kepercayaaan tentang kejadian semasa, lepas
dan masa depan.
Selain itu, kaunselor perlu juga memerhatikan perkara-perkara lain. Pertama
sekali, kaunselor perlu perhatikan tanda-tanda yang ada pada klien seperti nada
suara dan mimik muka. Secara ringkasnya, memahami diri klien memerlukan satu
penilitian yang mendalam. Selain itu, kaunselor juga perlu peka terhadap semua
tingkah laku bukan lisan klien serta percakapannya bagi memahami perasaan yang
dialami klien dengan lebih mendalam. Kaunselor juga boleh membawa pengalaman
perasaan kliennya kepada pengalaman perasaannya sendiri bagi memahami kliennya.
Kemahiran Menghadapi Kesenyapan
Kaunselor perlu bijak dalam mengendalikan kesenyapan semasa sesi kaunseling
berjalan. Kaunselor perlu tahu masa yang sesuai untuk sama ada menggalakkan
klien terus bercakap atau terus mengekalkan kesenyapan itu. Kesenyapan ini
merupakan satu petanda yang baik kerana ia memberikan masa kepada kaunselor dan
klien untuk memikirkan tindakan apa yang seharusnya diambil seterusnya.
Selain itu, ia juga memberikan peluang kepada klien yang tidak sempat
menghabiskan hujahnya tadi berfikir kembali dengan tenang mengenai hujahnya itu
atau mengingat kembali sesuatu yang barangkali dia terlanjur mengatakannya atau
mahu mengubah fikirannya.
Kesenyapan yang berlaku banyak memberikan peluang kepada klien dan
kaunselor untuk mengimbas kembali diri masing-masing semasa sesi kaunseling
tersebut. Ia juga memberi peluang kepada kaunselor untuk mendengar apa yang
dikatakan oleh klien dengan lebih berkesan, dapat memerhatikan gerak geri klien
dengan lebih teliti, menilai hubungan pemikiran, perasaan dan tindakan kliennya
dengan lebih baik serta lain-lain lagi.
Walaupun begitu, kaunselor haruslah mengelakkan kesenyapan yang terlalu
panjang kerana ia akan menghentikan terus pokok cerita yang diperbincangkan
tadi. Secara ringkasnya, adalah penting bagi kaunselor untuk membenarkan keadaan
senyap ini setelah klien dan kaunselor telah melakukan perkara penting. Klien
perlu diberi masa untuk memikirkan sesuatu tanpa sebarang gangguan.
Kemahiran melakukan percanggahan
Kemahiran melakukan percanggahan wujud dalam dua bentuk iaitu percanggahan
dalam tingkah laku bukan lisan dan tingkah laku lisan.
-Percanggahan dalam tingkah laku bukan lisan
Percanggahan ini berlaku apabila mesej yang disampaikan tidak selaras
dengan pergerakan badan. Contohnya bercakap tentang satu-satu topik tetapi
dilihat dari segi tingkah laku bukan lisan terdapat gerakan yang tidak sepadan.
-Percanggahan dalam pernyataan lisan.
Percanggahan dalam pernyataan lisan berlaku apabila dalam satu kenyataan
terdapat dua idea yang bercanggah
Contohnya;
“Dia adalah seorang ketua yang adil tetapi dia selalu pilih kawan saya
untuk menghadiri seminar.”
-Ketidakselarasan antara mesej lisan, vokal dan juga mesej badan.
“Anda katakan anda rasa gementar tetapi anda nampak gembira
sahaja. Senyum setiap masa”.
-Ketidakselarasan antara kata-kata dengan aksi
“Anda kata anda sayangkan dia, tapi anda langsung tidak ada masa untuk dia
dan sentiasa sibuk”.
-Ketidakselarasan antara memberi dan mengotakan kata-kata
“ Pada waktu yang sama, anda katakan anda hendak
menghubungi dia tetapi anda sentiasa mencari alasan untuk
tidak melakukannya.
-Ketidakselarasan antara kenyataan sekarang dan sebelumnya
“ Dulu anda katakana anda sukakan kawan anda tu, tapi sekarang lain pula”.
Kemahiran Mengetahui Teori dan Teknik-Teknik Kaunseling
Dengan adanya kemahiran mengetahui teori dan teknik kaunseling, kaunselor
akan menjadi lebih yakin dan bersedia untuk berhadapan dengan klien. Dengan
adanya kemahiran ini, kaunselor akan lebih berupaya untuk menolong klien
menghadapi masalah yang dihadapi itu.
Namun begitu, kaunselor perlu tahu bagaimana dan bila masanya untuk
menggunakan kemahiran teori dan teknik-teknik kaunseling yang ada padanya.
Kaunselor juga perlu bijak dalam memilih teknik apa yang patut atau sesuai
digunakan apabila berhadapan dengan klien-klien yang berlainan.
Kemahiran memberi maklumat
Kemahiran memberi maklumat memerlukan sedikit ketelitian di mana kaunselor
berkongsi fakta dan maklumat dengan klien. Antara jenis maklumat adalah
kategori kepakaran seperti instrumen ujian, kemahiran merancang dan membuat
keputusan, merancang kerjaya, perancangan keluarga dan membuat keputusan
bersara.
Kemahiran Merumus
Merumus adalah pernyataan atau pengikatan semula bahagian isi dan perasaan
penting yang telah dikatakan oleh klien dalam sesi kaunseling tersebut. Rumusan
adalah lebih meluas jika dibandingkan dengan parafrasa. Kemahiran merumus ini
bertujuan untuk menyedarkan klien dan mengimbas kembali apa yang telah
dibincangkan semasa sesi kaunseling itu.
Kaunselor boleh membuat rumusan sama ada di permulaan, di tengah atau pun
di akhir sesi kaunseling. Namun kebiasannya, rumusan dibuat pada hujung sesi
kaunseling, iaitu membuat rumusan keseluruhan. Di samping itu, kaunselor juga
boleh membuat rumusan di tengah-tengah sesi kaunseling itu sekiranya klien itu
sudah hendak masuk ke topik pebincangan yang baru. Ini adalah supaya klien dan
kaunselor tidak keliru dan mencampur adukkan semua topik yang telah
diperbincangkan.
Ishamuddin Hj. Ismail (1999) menjelaskan tujuan merumus ialah;
a. Menghubungjalinkan beberapa elemen daripada mesej klien
b. Mengenal pasti satu paten atau tema yang konsisten atau yang selalu
timbul berhubung kait dengan mesej tersebut.
c. Supaya klien mendengar semula kata-katanya.
d. Supaya tidak ada berlaku distorsi (distortion)
e. Sesuai digunakan apabila sesi terhenti atau terbantut
f. Dalam kesenyapan yang berpanjangan, rumusan boleh mempercepatkan proses
kaunseling.
g. Sintesis aspek-aspek emosi, tingkah laku dan pemikiran klien.
-Rumusan untuk memulakan sesi
Contoh;
“Pada sesi yang lalu, kita telah bincangkan tentang perasaan Azura terhadap
ibu mertua serta perselisihan faham dengannya ketika melahirkan anak. Azura
merasakan diri Azura bersalah dan bimbang. Sejak itu, hubungan Azura dengan
mertua tidak baik. Kita juga bincangkan pelan tindakan pada minggu itu.
Bagaimana?. Adakah berjalan dengan baik?.
-Rumusan pertengahan sesi
Contoh;
“Setakat ini, saya lihat perancangan Kamal tidak berjalan dengan lancar.
Sekali lagi, Kamal rasa bersalah apabila melihat idea itu dimanipulasi. Namun,
satu idea boleh dilakukan. Kamal telah dapat berbincang dengan Lina tentang
bidang tugasnya, dan inilah kali pertama anda boleh bercakap tanpa bertengkar.
Kamal nampaknya mungkin dapat membuat perancangan susulan pada minggu hadapan.
Adapan ini benar?.
-Rumusan di akhir sesi
Contoh;
“Di dalam sesi ini, kita telah berbincang mengenai perasaan Anita terhadap
ibu mertua dengan lebih terperinci. Beberapa perkara yang perlu diberi
perhatian. Pertama, pelan yang kita bincangkan tidak berjalan dengan baik, tapi
Anita dapat bercakap dengan mentua tentang satu perkara tanpa menjerit. Seperti
dibincangkan, kita telah kenal pasti beberapa tingkah laku Anita yang perlu
diubah seperti lebih relaks dan mengubah topik bila Anita rasakan diri Anita
mula nak marah. Saya juga gembira dengan idea Anita di akhir sesi ini mengenai
cara bercakap dengan ibu tentang sesuatu isu. Adakah ini mencukupi untuk sesi
ini?.
Kemahiran meninjau klien.
Kemahiran meninjau klien membolehkan kaunselor meninjau klien melalui
tingkah laku lisan dan bukan lisan. Kemahiran ini juga dapat membina hubungan.
Selain daripada itu, kemahiran meninjau klien juga dapat memberi responss yang
tepat. Antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah tingkah laku lisan dan
bukan lisan, percanggahan dan konflik serta gaya yang disesuaikan dengan
individu yang datang dari pelbagai budaya.
Kemahiran Konfrontasi
Kemahiran ini hanya dilaksanakan setelah terbentuk hubungan yang baik
antara klien dengan kaunselor. Semasa kemahiran konfrontasi dijalankan,
kaunselor harus menggunakan nada yang lembut yang mengandungi unsur-unsur ambil
berat agar mesej yang disampaikan tidak tersalah tafsir oleh klien. Biasanya
kemahiran konfrontasi akan digunakan oleh kaunselor kepada klien dalam
situasi-situasi tertentu seperti dinyatakan di bawah;
a. Terdapat percanggahan antara apa yang dikatakan oleh klien tentang
dirinya dengan apa yang dilakukannya.
b. Apabila terdapat percanggahan di antara apa yang dikatakan pada satu
masa dengan apa yang dikatakan pada masa yang lain.
c. Tingkah laku bertentangan dengan apa yang dikatakan
d. Pengalaman kaunselor dengan klien bertentangan dengan apa yang dikatakan
oleh klien mengenai dirinya
e. Menyatakan tentang tingkah laku klien yang didapati tidak sesuai,
sebagai maklumat tambahan mengenai diri klien.
Tujuan kaunselor mengadakan kemahiran konfrantasi adalah untuk memberikan
klien satu pandangan lain dalam usaha meneliti diri dan membantu mengurangkan
blind sport dalam membantu klien melihat dirinya dengan lebih tepat.
Contoh satu
“Tadi anda kata anda ingin berjaya, tetapi nampaknya anda langsung tiada
persediaan untuk berjaya”.
Contoh dua
“Tadi saya dengar anda rasa kecewa dengan pensyarah itu, tapi dalam masa
yang sama , anda rasa takut berhadapan dengan pensyarah itu untuk mengetahui
isu yang sebenar”.
Contoh tiga
“Saya nampak wajah anda gembira walaupun menceritakan perkara
yang agak sedih. Agaknya ada perkara yang tak kena ke?”’
Tujuan konfrontasi mengikut Ishamuddin Hj. Ismail (1999) adalah seperti
berikut;
a. Membenarkan klien menerokai mekanisme bela diri yang menghindari
pemahaman dan tindakannya.
b. Membantu klien mengenal pasti satu kontradisi, rasionalisasi, helah atau
salah interpretasi
c. Membantu klien menerokai bahagian-bahagian perasaan, pengalaman dan
tingkah laku yang klien sendiri merasa berat untuk menghadapinya.
d. Menunjukkan kepada klien apa yang sedang berlaku pada diri klien.
e. Supaya tingkah laku klien menjadi lebih bersepadu.
Contoh Satu;
“Pada sesi lepas Effa dah bincangkan dengan saya mengenai kekecewaan Effa
terhadap rakan sejawat yang selalu menaruh perasaan dengki dengan apa yang Effa
buat. Dalam masa yang sama Effa juga merasa sedih kerana walaupun sudah lima
bulan Effa berkhidmat, Effa belum lagi mendapat gaji. Jadi kali ini adakah Effa
mahu mendapat gaji.”
Contoh dua;
“Pada sesi yang lepas Qayyam dah bincangkan dengan saya tentang halangan
yang Qayyum hadapi untuk mencapai cita-cita Qayyum sebagai seorang pensyarah.
Jadi, pada hari ini apa kata kalau kita menyemak kembali apa agaknya
langkah-langkah yang boleh diambil oleh Qayyum untuk mencapai cita-cita
tersebut.”
Kemahiran menyemak persepsi
Kemahiran menyemak persepsi ini ialah mengesahkan persepsi kaunselor
tentang apa yang klien katakan. Apabila kemahiran ini dilakukan, klien akan
merasa beliau lebih difahami. Garis panduan untuk membuat penyemakan persepsi
ialah membuat parafrasa apa yang kaunselor fikir kaunselor telah dengar. Selain
daripada itu, kaunselor juga meminta pengesahan klien secara terus terang
tentang ketepatan persepsi kaunselor terhadap apa yang telah diperkatakan oleh
klien.Dalam menyemak persepsi, kaunselor juga akan membenarkan klien
membetulkan persepsinya jika andaian kaunselor adalah tidak tepat.
Kemahiran Mengurus kesenyapan
Biasanya kesenyapan berlaku semasa sesi kaunseling apabila klien berfikir
tentang beberapa idea yang dibincangkan. Dalam sesetengah situasi, klien akan
menjadi senyap semasa sesi kaunseling untuk mengorganisasikan semula
pemikirannya. Walau bagaimanapun, kesenyapan yang sedemikian dikatakan amat
bermanfaat apabila klien meneruskannya untuk satu atau beberapa jangka masa
untuk memikirkan isi kandungan yang dibincangkan melalui cara seperti di bawah;
i. mengulangi semula satu atau beberapa perkataan terakhir yang telah
diungkapkan.
ii. menyatakan semula isi kandungan daripada beberapa kenyataan terakhir
yang di buat.
iii.menanyakan semula soalan tentang isu-isu yang telah di bawa dalam
perbincangan.
Kesenyapan boleh berlaku untuk tiga sebab yang berbeza iaitu;
i.Pada permulaan sesi temuduga, klien mungkin berasa malu dan risau
terhadap proses kaunseling. Dalam keadaan yang sedemikian, kaunselor boleh
mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengurangkan ketegangan supaya klien
dapat mengurangkan perasaan negatifnya dan membincangkan persoalan yang dibawa
bersama dengan bebas.
ii.Klien tidak tahu apa yang sepatutnya dibincangkan seterusnya.
iii.Klien berkemungkinan sedang berfikir tentang apa yang telah
diperkatakannya. Dalam keadaan yang sedemikian, kaunselor haruslah bersabar
sehinggalah klien bersedia untuk memberikan tindakbalas kepada kaunselor.
Kesenyapan juga membawa erti bahawa klien sedang mengalami kesulitan dalam
meluahkan perasaannya mahupun menceritakan ideanya. Dalam keadaan yang
sedemikian, kaunselor seharusnya membantu klien secara lisan dengan menyatakan
kenyataan seperti :
“Bagaimana saya boleh membantu sekiranya kamu berasa takut terhadap saya”.
Kesenyapan juga berlaku apabila klien mengalami ketegangan emosi. Dalam
keadaan yang sedemikian, kaunselor haruslah menunggu sehinggalah klien berasa
lega dan selesa untuk bercakap. Sesetengah klien yang tidak mempunyai kemahiran
bersosial memerlukan sesi temuduga lebih lama untuk membincangkan pokok
persoalannya.
Klien berkemungkinan akan mempelajari bagaimana meluahkan perasaannya dan
membincangkan idea pemikirannya dalam beberapa perkataan sahaja ataupun
bergantung terhadap orang lain untuk memulakan sesi dan mengambil tanggungjawab
mencari jalan penyelesaian. Dalam keadaan yang sedemikian, kaunselor haruslah
membantu klien memperolehi kemahiran sosial yang perlu untuk komunikasi yang
lebih efektif secara lisan dan bukan lisan.
Kesenyapan jarang berlaku untuk satu jangka masa yang lama jika sesi
temuduga dikendalikan oleh kaunselor yang terlatih. Bagaimanapun, kesenyapan
juga merupakan satu halangan untuk melanjutkan sesi temuduga. Oleh itu, Wolberg
(1954) telah mencadangkan perkara-perkara berikut sekiranya kesenyapan berlaku;
1. Kaunselor boleh memfokus terhadap tumpuan perhatian klien dengan
menyatakan. “Adakah kamu mendapati susah untuk bercakap “.
2. Sekiranya masih tidak mendapat maklum balas daripada klien, kaunselor
boleh menyatakan, “ Saya berasa hairan mengapa kamu senyap”.
3. Kemudian kaunselor berkata, “Mungkin kamu tidak tahu apa yang harus kamu
katakan”
4. “Mungkin kamu cuba untuk merangka apa yang akan diperkatakan kemudian”.
5. “Mungkin kamu kecewa”.
6. Komen yang seterusnya ialah, “Mungkin kamu takut untuk menceritakan apa
yang difikirkan dalam fikiran kamu”.
7. Akhir sekali, sekiranya kesenyapan masih berterusan, kaunselor boleh
berkata, “Adakah terdapat sesuatu yang menyebabkan kamu berasa susah untuk
bercakap”.
Dalam kebanyakan contoh yang telah diberikan, apabila klien masih lagi
senyap, kaunselor haruslah berkata, “apa kata kita hanya duduk di sini untuk
seketika dan mungkin kamu akan memberitahu saya apa yang sedang difikirkan”.
Selepas itu, kaunselor boleh cuba sekali lagi untuk mendapatkan respons klien.
Sekiranya klien masih memberikan responss yang sama, kaunselor haruslah
menamatkan sesi dengan memberikan jaminan kesediaannya pada masa akan datang
untuk memberikan perkhidmatannya kepada klien.
Comments
Post a Comment