Definisi Bimbingan Dan Kaunseling

Definisi Bimbingan


Bimbingan ialah satu proses membantu individu untuk membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka. Contohnya, seperti memilih gaya hidup yang diingini. Ini berbeza dengan kaunseling kerana bimbingan lebih kepada membantu individu memilih apa yang mereka sukai dan hargai. Sementara itu, kaunseling perlu focus kepada mambantu klien untuk berubah. Kebanyakan tugas-tugas bimbingan di peringkat awal berlaku di sekolah dan pusat kerjaya di aman seorang yang lebih dewasa dan matang.

Definisi Kaunseling

Kaunseling boleh didefinisikan sebagai satu interaksi yang berlaku di antara dua orang individu yang dikenali sebagai klien dan kaunselor. Situasi ini berlaku dalam keadaan yang formal dan professional serta di mulakan dan di kekalkan dengan pertolongan perubahan tingkah laku. Dalam kedaan ini kaunselor adalah individu yang mempunyai pengetahuan yang amat luas dan berkebolehan sehinggalah  boleh membuatkan  seorang itu melakukan keputusan yang tepat.
Terdapat dua jenis kaunsleing iaitu kaunseling individu dan kaunseling kelompok. Kaunseling individu dikenali sebagai perhubungan yang bersemuka di mana seseorang klien mendapatkan bantuan daripada seorang kaunselor. Perhubungan tersebut disifatkan oleh ciri-ciri seprti penerimaan klien secara tulen, saling hormat menghormati dan penekanan terhadap keperluan-keperluan dan perasaan klien. Selain itu, kaunseling kelompok ialah perhubungan kanuselor dengan beberapa orang ahli .
Kaunseling kelompok ini juga adalah suatu proses perhubungan individu yang berasaskan akal fikiran dan kelakuan secara sedar. Nilai terapinya terletak pada suasana peransaan saling percaya dan mempercayai, penerimaan, faham memahami dan sokongan yang berpandukan pada kebenaran. Kauseling kelompok akan berlaku di dalam kumpulan kecil yang halinya secara sukarela berkongsi masalah peribadi dengan kaunselor dan ahli yang lain. Mereka juga ingin pendapat daripada ahli yang lainnya. Sekiranya kaunseling kelompok ini berlaku maka ahli tidak akan berasa malu kerana semua ahlinya mempunyai masalah yang berlainan ataupun boleh juga menghadapi masalah yang sama.
Ramai juga ahli psikologi berpendapat kaunseling menekankan kepada perancangan yang lebih rasional, menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mengelak masalah penyesuaian yang serius, menyokong kepada situasi tekanan yang dihadapi oleh seseorang yang normal di dalam kehidupan seharian. Kaunseling adalah proses yang singkat berbanding psikoterapi.
Kaunseling adalah proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan situasinya.  Proses ini akan mengakibatkan pembentukan atau penjelasan matlamat dan nilai hidup individu itu hingga dia dapat menentukan tindakan yang wajar untuk masa depannya.  Kaunseling juga ialah proses pertemuan interaksi bersemuka antara seorang kaunselor dengan klien yang mengakibatkan berlaku perubahan pada klien.
Kaunseling bukanlah bertujuan untuk menolong klien menyesuaikan diri dengan masyarakat, tetapi ia menolong klien memahami dirinya yang sebenar serta apa kelebihan dan kekurangannya apa yang boleh dilakukan dengan mudah apa yang boleh dilakukan tetapi menghadapi masalah dan apa yang tidak boleh dilakukannya langsung.
Kaunseling dirujuk sebagai proses apabila seorang klien diberi peluang untuk meneroka aspek diri dan kehidupan yang menimbulkan kesusahan atau masalah baginya.  Penerokaan ini akan menimbulkan kesedaran tentang diri dan situasinya serta pilihan-pilihan yang ada padanya.  Proses ini diharap akan dapat menolong klien itu mengesan halangan-halangan dan mengenal pasti bakat atau kebolehannya untuk hidup dengan lebih sempurna.
Kaunseling sebagai satu profesion mempunyai asas yang saintifik dan objektif daripada bidang psikologi, sosiologi, psikiatri, antropologi dan falsafah.  Ia tumbuh dan berkembang hasil daripada dapatan penyelidikan tentang perkembangan sahsiah manusia serta teori-teori pembelajaran.  Di samping itu, ia juga kembang daripada situasi, faktor atau keadaan yang kurang saintifik dan kurang objektif.  Ini berdasarkan kepada kepercayaan Bahawa setiap individu dapat menentukan matlamat hidupnya dan memberi makna kepada kehidupan masing-masing.
Mengakui hakikat bahawa hidup ini penuh dengan cabaran dan manusia bertanggungjawab terhadap arah kehidupan masing-masing.  Kaunseling merupakan proses bersemuka di antara kaunselor dan klien, iaitu orang yang meminta pertolongan sama ada datang sendiri ataupun dirujuk.  Tujuan pertemuan itu adalah untuk mencari alternatif yang paling sesuai bagi klien membuat keputusan menyelesaikan masalah dirinya, di samping mengetahui baik buruk dan kekangan yang akan dihadapi oleh klien atas keputusannya itu.


Matlamat Kaunseling

Membantu Klien Bertanggungjawab ke atas Dirinya

Melalui sesi kaunseling, klien diajar bertanggungjawab atas diri sendiri. Sifat ‘lepas tangan’ tidak akan mendatangkan hasil yang baik. Klien yang bertanggugjawab keatas dirinya akan berusaha sambil berhati-hati dalam mengatur dan merancang perjalanan hidupnya. Seandainya timbul sebarang masalah, klien akan bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri dan tidak akan menyalahkan orang lain.

Memperbaiki Imej Diri yang Negatif
Imej diri yang negatif merupakan halangan bagi klien untuk mencapai cita-cita atau membuat sebarang tindakan. Klien seperti ini akan menyekat perkembangan dan penggunaan potensi dirinya. Kaunselor akan membimbing klien membentuk imej yang positif. Antara lain, klien belajar memupuk ciri-ciri yang baik dan mengurangkan ciri-ciri yang negatif. Imej diri yang positif menandakan kestabilan personaliti.

Mengajar Klien Menyesuaikan Diri dengan Keadaan

Penyesuaian diri sama ada dengan orang lain atau persekitaran amat penting. Klien yang tidak tahu atau tidak mahu belajar menyesuaikan diri akan mengalami banyak konflik. Klien perlu sedar bahawa dia tidak boleh mengharapkan orang lain atau persekitaran berubah terlebih dahulu. Ada kalanya orang lain atau persekitaran tidak akan berubah. Maka apa yang penting di sini ialah klien belajar menyesuaikan diri degan keadaan sebagai usaha mengurangkan ketegangan dan konflik.

Mempermudahkan atau Menggerakkan Perubahan Tingkah Laku

Ada kalanya, tingkah laku yang sedia ada menjejaskan perjalanan hidup klien. Tingkah laku perlu disesuaikan dengan ‘siapa’ klien berinteraksi, bila, tujuan dan situasi di mana klien berada. Kaunselor akan mengajar klien membuat perubahan tingkah laku yang mampu dilakukannya. Perubahan tingkah laku tidak semestinya besar. Ia boleh merupakan perubahan yang kecil. Faktor yang lebih penting ialah klien apat menguruskan dan mengawal perubahan yang berlaku. Perubahan ini pula biarlah berkekalan.

Membantu Klien Menjadi Lebih Produktif

Kaunselor membimbing klien supaya menyedari bahawa hidup ini tidak statik. Apa yang penting ialah klien perlu berusaha sedaya upaya seandainya dia ingin hasil yang memuaskan. Klien tidak boleh berdiam sahaja sambil mengimpikan satu kehidupan yang berkesan dan memuaskan.

Membimbing Klien Mencari dan Memupuk Sumber Dalaman

Kaunseling menyedarkan klien bahawa setiap manusia mempunyai kelebihannya tersendiri. Klien sering tidak mempedulikan sumber dalaman yang dimilikinya dan seterusnya mengakibatkan situasi helplessness. Klien yang menggunakan sumber dalaman akan berasa bahawa dia boleh mengawal perjalanan hiupnya (setakat yang termampu olehnya).

Mempertingkatkan Kemampuan Klien Membuat Keputusan

Klien sering mengelakkan diri daripada membuat keputusan. Ini kerana tugas dan proses membuat keputusan bukanlah perkara yang menyeronokkan atau menyenangkan. Banyak masalah timbul kerana klien tidak memberi kata putus. Kaunselor membimbing klien membuat keputusan. Klien akan menimbang sendiri beberapa keputusan. Keputusan yang matang memerlukan klien mengambil kira faktor pengorbanan peribadi, masa, tenaga, wang ringgit dan sebagainya (George & Cristiani, 1990). Klien juga akan diajar bagaimana menggunakan sumber yang wujud dalam persekitaran untuk membuat keputusan yang baik.

Membantu Klien Mengurus Masalah yang ‘Belum Selesai’ dalam Hidupnya

Memang benar tidak semua manusia akan mengalami masalah seandainya konflik yang berlaku pada masa dahulu tidak diatasi. Namun, kemungkinan besar wujud keadaan di mana kelemahan seperti kekeliruan, kerunsingan, kemarahan dan salah faham lahir kerana konflik (sama ada kecil atau besar) yang berlaku pada masa dahulu perlu dilihat kembali, diatasi atau dihadapi. Tugas kaunselor di sini adalah untuk membimbing klien melalui proses ini.



PRINSIP KAUNSELING


Dalam bidang kaunseling, prinsip-prinsip harus diamalkan untuk mencapai tujuan kaunseling.  Prinsip dan ciri kaunseling adalah seperti berikut:

1. Kaunseling berkaitan dengan mempengaruhi perubahan tingkah laku secara sukarela dengan kehendak hati klien sendiri.
Klien ingin mengubah dan berusaha mendapatkan pertolongan kaunselor untuk mengubah tingkah lakunya.

2. Kaunselor menyediakan keadaan yang memudahkan perubahan klien.  Ini termasuklah hak individu membuat pilihan, menjadi bebas dan berautonomi.

3. Seperti dalam semua perhubungan, terdapat batasan pada klien dalam kaunseling.  Batasan ini ditetapkan oleh tujuan kaunseling yang dipengaruhi oleh nilai dan falsafah kaunselor.

4. Keadaan yang memudahkan perubahan tingkah laku akan disediakan melalui temu bual.Bukan semua jenis temu bual merupakan kaunseling, tetapi kaunseling selalunya melibatkan temu bual.

5. Aktiviti mendengar berlaku di dalam kaunseling, tetapi bukan semua aktiviti mendengar merupakan kaunseling.

6. Kaunselor memahami kliennya.

7. Kaunseling dijalankan dalam keadaan yang sulit dan bersendirian di antara kaunselor dan klien.  Apa yang dibincangkan di antara kaunselor dan klien mesti dirahsiakan.

8. Klien mempunyai masalah psikologi dan kaunselor mahir bekerja dengan klien yang mempunyai masalah psikologi.

KOD ETIKA DALAM KAUNSELING

Etika dalam bidang kaunseling bertujuan menjamin keselamatan dan juga perhubungan yang dibina dalam sesuatu sesi. Kaunselor perlu menjelaskan kepada klien mengenai etika kaunseling pada peringkat awal supaya klien memahami konsep kaunseling. Menurut Persatuan Kaunseling dan Perkembangan Amerika Syarikat ,1952 ( dalam Mohammad Aziz Shah Mohamad Arip, Mohammad Nasir Bistaman, Ahmad Jazimin Jusoh , Syed Sofian Syed Salim dan Md. Noor Saper , 2009 :206-208), penghuraian tentang Kod Etika Kaunseling tersebut terbahagi kepada tujuh bahagian iaitu :

1. Kaunselor-kaunselor yang mempengaruhi perkembangan profesion dengan usaha yang berterusan bagi membaiki perkhidmatan, mengajar dan penyelidikan. Perkembangan profesion adalah untuk kerjaya kaunselor. Kaunselor digalakkan mengumpul data berdasarkan kebolehan kereka, juga dibimbing untuk mencari data.

2. Setiap kaunselor mempunyai tanggungjawab dalam perkhidmatan terhadap individu yang dijaga dan juga institusinya. Penerima sesuatu institusi bermakna seseorang kaunselor itu telah bersetuju dengan polisi dan prinsip institusi itu. Jadi, aktiviti profesion yang dijalankan adalah berdasarkan objektif institusi. Kaunselor akan dihentikan dari institusi jika kaunselor tidak dapat memberi apa yang dijanjikan dalam perjanjian dengan majikan.

3. Tingkah laku etika diharapkan dikalangan profesion sering berlaku. Ahli boleh mengambil tindakan melalui beberapa cara, berbincang dengan individu lain, mencari maklumat tambahan, bertanya atau berunding dengan jawatankuasa setempat dan sebagainya.

4. Kaunselor tidak harus mencari kemajuan dengan cara perbandingan yang merugikan orang lain.

5. Kaunselor juga tidak boleh menuntut atau menunjukkan kelayakan yang ada padanya daripada orang lain. Tetapi, bertanggungjawab untuk membetulkan segala interpretasi yang salah yang dibuat oleh orang lain.

6. Bagi menentukan yuran ke atas perkhidmatan prefesion, kaunselor mesti mengambil tahu bahawa yuran dibayar hanya bergantung kepada kemampuannya.

7. Apabila kaunselor  mendapat maklumat untuk awam, dia mesti memastikan bahawa isi kandungan maklumat itu adalah tepat, tidak berat sebelah, objektif dan data yang nyata.

8. Kaunselor mesti tahu perbezaan antara tawaran perkhidmatan kaunseling dengan perkhidmatan penerangan awam. Perkhidmatan kaunseling mungkin hanya melibatkan satu dengan satu. Perkhidmatan penerangan disebarkan oleh media massa.

9. Berhubung  dengan pekerjaan profesion, kaunselor mesti menerima kedudukan yang sebenar supaya perkhidmatannya dapat diteruskan.



JENIS-JENIS PERKHIDMATAN KAUNSELING


1.3.1    KAUNSELING PENCEGAHAN

Khidmat pencegahan bermaksud perkhidmatan memberi maklumat mengenai elemen yang membahayakan diri dan masyarakat secara individu dan kelompok. Sebagai contoh, isu bencana alam iaitu tsunami ataupun gempa bumi menjadi buah mulut orang ramai di seluruh dunia. Namun, terdapat juga beberapa orang sengaja mengatakan sesuatu mengenai bencana alam tersebut tanpa mengkaji secara terperinci. Tugas unit kaunseling adalah merumuskan apa yang benar tentangnya dan menyampaikan kepada murid di sekolah rendah.

1.3.2    KAUNSELING PERKEMBANGAN

Perkhidmatan seterusnya ialah guru kaunseling perlu mengadakan hubungan dengan penjaga mengenai kemajuan pelajar. Guru kaunseling bolehlah mengaturkan program perjumpaan dengan para ibu bapa untuk berbincang tentang kemajuan dan kebolehan murid dalam aktiviti sekolah. Dengan ini, ibu bapa dapat memahami rupa asal anak dalam sekolah. Terdapat beberapa murid yang tidak menonjolkan watak sebenarnya kepada kedua dua ibu bapa. Mereka sering berpura pura terhadap ibu bapa kerana takut akan dimarahi oleh kedua ibu bapanya. Jadi, ibu bapa bolehlah menggunakan kesempatan ini untuk mengetahui tentang pendirian anak mereka dengan lebih terperinci.
Selain itu, guru kaunseling juga berperanan untuk mendapat kerjasama ibu bapa dengan program pembangunan diri pelajar. Ini disebabkan program pembangunan diri pelajar perlu dilaksanakan dengan kebenaran ibu bapa. Jadi, guru kaunseling harus bertungkus lumus untuk mendapatkan kebenaran dan kerjasamanya.

1.3.3    KAUNSELING KRISIS

  Kaunseling krisis digunakan bagi kes yang memerlukan perhatian atau tindakan segera guru bimbingan dan kaunseling. Contohnya, kes hysteria, pergaduhan dalam kelas atau sekolah; percubaan membunuh diri;penggunaan dadah; kejadian trauma seperti banjir,gempa bumi, kebakaran, kehilangan ahli keluarga akibat kemalangan,kematian; kes cemas seperti penceraian ibubapa dan sebagainya.

1.3.4    KAUNSELING PEMULIHAN

    Kaunseling pemulihan dijalankan ke atas kanak-kanak yang berisiko seperti ponteng sekolah, merokok, vandalisem, melawan guru dan masalah disiplin yang lain. Mereka dikumpulkan untuk menjalani kaunseling individu atau kelompok bertujuan mengubah perlakuan masing-masing dan mengelakkan berlakunya krisis.



Proses kaunseling individu

Proses membina hubungan

Proses yang pertama ialah proses membina hubungan atau lebih dikenali juga sebagai membina rapo. Pada tahap ini klien mengukur kaunselor sama ada benar-benar boleh dipercayai sama ada dia mendengar apa yang klien perkatakan atau sekadar berpura-pura. Oleh itu reaksi lisan dan reaksi bukan lisan kaunselor amatlah memainkan peranan yang penting bagi mewujudkan rasa percaya klien kepada kaunselor dan mengetahui tentang latar belakang serba sedikit tentang diri klien.

Oleh itu pada tahap ini tanggungjawab seorang kaunselor pada tahap ini perlulah mewujudkan suasana yang teraputik supaya klien terasa dirinya diterima dan dihormati bagi menimbulkan rasa selesa dan selamat pada diri klien. Bukan itu sahaja, kaunselor juga perlulah memperlihatkan bahawa dia memahami ruang rujuk yang terdapat dalam diri klien, keikhlasan, kemesraan, dan penerimaan tanpa syarat. Hal ini perlu, bagi menimbulkan kepercayaan kepada diri klien agar klien dapat membuat pendedahan tentang masalah yang berlaku terhadap dirinya.


Di samping itu juga, proses membina hubungan ini juga adalah dilakukan untuk memperjelaskan lagi kepada klien mengenai tujuan kaunseling dijalankan, tanggungjawab kaunselor dan klien, pemfokusan dan limitasi-limitasi tertentu yang terdapat dalam kaunseling. Di dalam tahap yang pertama ini perkara yang dititikberatkan ialah membina hubungan dan penstrukturan. Sewaktu membuat pengstukturan kaunselor perlulah menjelaskan tujuan kaunseling ini dijalankan agar klien dapat menerima bantuan dalam mengendalikan persoalan yang dihadapi olehnya.
Menilai situasi dan masalah klien adalah satu proses berterusan . kadang-kadang kaunselor mungkin mahu mengedarkan borang ringkas atau inventori untuk mendapatkan data asas bila kaunselor memulakan  kaunseling supaya kemajuannya dapat diukur . Terdapat  dua jenis penilaian :formal dan tidak formal.
Penilaian formal mengandungi pengukuran standard yang memerlukan respon pelajar . Instrumen seperti ini menyediakan norma sebagai bandingan dan membolehkan kaunselor dan klien dapat mendapat idea bagaimana seseorang berbanding dengan orang lain. Instrumen ini boleh berfokus kepada kecerdasan otak ,sikap,nilai ,pencapaian ,minat,kebimbingan ,kemahiran dan kebolehan .
Penilaian formal biasanya mengambil masa yang lebih lama daripada penilaian tidak formal. Data dikumpulkan melalui proses pentadbiran yang disediakan  dan klien kerap merasakan mereka menduduki ujian walaupun hanya inventori minat dan kerjaya.
Ujian dan inventori formal bersifat tidak peribadi dan memerlukan kaunselor yang mahir menginterpretasinya untuk mengurangkan rasa syak wasangka ,terancam dan jarak peribadi yang dihasilkan oleh kebanyakkan instrumennya. Klien telah dibiasakan tentang keadaan ujian dan bagaimana ujian ini digunakan.
Penilaian tidak formal bergantung kepada pemerhatian sendiri ,senarai semak yang mudah atau gerak hati kaunselor . Walaupun penilaian formal seperti ujian piawaian yang boleh memberi maklumat daripada penilaian tidak formal. Kritikan paling besar terhadap penilaian tidak formal ialah penilaian ini kurang kebolehankepercayaan dan keesahannya. Walaupun begitu ,kaunselor yang berpengalaman telah membina satu set norma yang peribadi dan tersendiri untuk membolehkan mereka menggunakan penilaian tidak formal dengan penuh kenyakinan . Sesetengah kaunselor telah membina norma sekolah mereka sendiri
Oleh itu, semasa membina hubungan dengan klien terdapat beberapa kemahiran yang  digunakan bagi membantu klien menghadapi pemasalahannya dan membantu klien kearah penyelesaian yang klien inginkan. Sebagai contoh ayat membina hubungan yang  digunakan semasa melaksanakan sesi dengan klien  adalah seperti berikut:
                               I.            Kaunselor : Apa khabar saudari hari ini?
Klien : Baik...

                            II.            Kaunselor : Ohw... . terima kasih kerana sudi datang untuk sesi kaunseling ini. Boleh saya tahu nama saudari?
Klien : Nama saya nur ain. Saya berasal dari pahang.

Penstrukturan

Penstrukturan dilakukan adalah untuk memberikan penjelasan tentang tujuan kaunseling yang dijalankan, tanggungjawab kaunselor atau klien, pemfokusan dan limitasi. Tahap penstrukturan semula ini menentukan sifat batasan dan matlamat perhubungan menolong. Kaunselor boleh memberitahu klien langkah-langkah yang diambil bagi menyediakan ke arah yang sedang dituju.

a) Tujuan kaunseling

Seorang kaunselor perlulah menjelaskan tentang tujuan kaunseling yang dijalan agar dapat membina hubungan dengan klien dan klien dapat menerima bantuan dalam mengendalikan persoalan yang dihadapi oleh klien. Perkara ini perlu bagi memudahkan kauselor membantu klien dalam membina kemahiran dan penyelesaian masalah. Selain itu juga tujuan kaunseling ini perlu dijelaskan kepada klien adalah untuk memberikan penerangan kepada klien bahawa kaunseling adalah situasi pembelajaran yang boleh memperkembangkan langkah yang lebih efektif dalam menguasai beberapa situasi masalah yang dihadapi. Sebagai contoh ayat pengstrukturan penjelasan tentang kaunseling yang telah di gunakan dalam sesi kaunseling individu adalah seperti berikut:
                            I.               Kaunselor : Disini ,saya akan menerangkan apa itu kaunseling? Kaunseling ialah satu proses perhubungan bersemuka antara individu yang didatangi masalah dengan seorang profesional terlatih ,berpengalaman serta berkelayakan memberi pertoongan dalam menyelesaikan masalah.
Klien: ya

b) peranan kaunselor dan klien

Dalam sesi kaunseling ,kita perlu menerangkan kepada klien peranan kaunselor dan    peranan klien supaya klien dpat memahami serba sedikit tentang perjalanan sesi kaunseling yang mereka hadiri. Peranan ini juga diterangkan supaya klien lebih bertanggungjawab terhadap apa yang diperkatakannya. Contoh ayatnya ialah:
               Kaunselor : peranan saya ialah mendengar apa yang ain ingin katakan ,dan eranan ain sebagai klien adalah menceritakan kepada saya dalam masa perjalanan sesi ini yang telah kita tetapkan ,saya juga berharap ain ceritakan adalah cerita yang benar supaya matlamat sesi ini akan berjaya.
               klien :ok

d) etika kerahsiaan dalam kaunseling

dalam sesi ini,kaunselor perlu menerangkan etika kerahsiaan kepada klien supaya dapat menarik kepercayaan klien dank lien dapat menceritakan segala apa yang ada dalam hatinya tanpa berselindung .
               kaunselor :  ain tidak perlu risau bahawa apa yang ain sampaikan kepada saya akan diketahui oleh orang lain kerana apa yang diceritakan akan menjadi rahsia antara saya dan ain sahaja. Jadi jangan risau bahawa apa yang ain sampaikan kepada saya ,akan saya rahsiakan kecuali ia boleh memudaratkan diri ain dan orang lain.
               Klien: baiklah

e) matlamat sesi kaunseling yang telah dijalankan

matlamat sesi kaunseling yang dijalankan adalah berdasarkan kepada masalah klien sama ada ingin menyelesaikan masalah yang dihadapi dan tidak dapat ditanggung seorang diri atau menyediakan perubahan tingkah laku.
               Kaunselor :baik ain,matlamat sesi kita kali ini adalah untuk mencari penyelesaian terhadap masalah yang ain hadapi dan segala tindakan atau keputusan yang diambil adalah ditentukan oleh ain sendiri dan ain perlu bertanggungjawab pada keputusan itu dan saya di sini hanya lah sebagai pembimbing.
Klien: baiklah cik. Saya faham.

c) Limitasi.

Limitasi adalah had-had masa yang telah ditetapkan daripada 30 hingga 45 minit. Tetapi sekiranya masalah klien tidak dapat diselesaikan maka kaunselor boleh mengadakan sesi kaunseling pada hari lain mengikut persetujuan antara kedua-dua pihak. Contoh ayat  sesi ini ialah :

        I.            Kaunselor : Sebenarnya sesi kita ini telah berjalan selama 30 minit hingga 45 minit dan sekiranya masalah ain ini kita tidak dapat selesaikan pada hari ini,kita akan mengadakan sesi pada hari lain yang akan kita tetapkan bersama.
Klien : Baiklah
          
 Proses penerokaan
Proses penerokaan dijalankan adalah bertujuan untuk menimbulkan kepercayaan klien kepada kaunselor dimana klien merasakan kaunselor berminat untuk membantu dirinya dalam menyelesaikan pemasalahan yang klien hadapi. Bukan itu sahaja melalui penerokaan ini juga, klien akan membuat penerangan atau pendedahan tentang situasi yang dihadapi olehnya.
Selain itu juga, melalui penerokaan yang dijalankan, klien dapat mengetahui apa yang berlaku terhadap dirinya dan kebiasaannya situasi klien pada waktu ini adalah lebih terpengaruh oleh emosi negatif iaitu yang bermaksud pandangan dan fikiran yang sempit yang menjadikan seseorang itu keliru dan buntu dalam mencari jalan penyelesaian yang diinginkan olehnya.
Sehubungan dengan itu tugas atau tanggungjawab kaunselor dalam membantu klien ialah membimbing klien meneroka situasi dirinya kearah jalan penyelesaian yang diinginkan oleh klien dengan mendorong dan memberikan sokongan  serta peka terhadap isyarat tersembunyi iaitu verbal dan nonverbal. Menurut Charhuff dan Anthony (1979) telah menyatakan bahawa tahap penerokaan adalah dilakukan bagi membantu individu melihat dimanakah mereka berada. Hal ini jelas menunjukkan bahawa tahap penerokaan merupakan tahap yang penting untuk membantu diri klien bagi menghadapi sesuatu masalah serta memahami masalah tersebut dengan lebih mendalam supaya dapat membantu klien kearah perkembangan yang klien inginkan. Bagi membuat penerokaan yang berkesan,kaunselor perlu memastikan dirinya menguasai kemahiran penerokaan dengan mengaplikasikan segala kemahiran dan pendekatan yang bersesuaian . Penggunaan kemahiran dan juga teknik adalah berbeza bagi setiap klien. Antar kaedah yang boleh digunakan bagi menerokai masalah ialah kemahiran menyoal. Dalam peringkat ini,soalan terbuka amat digalakkan iaitu soalan yang tidak memerlukan jawapan yang khusus ,manakala soalan tertutup hanya digunakan pada situasi sesuai tetapi harus dielakkan supaya klien aktif meluahkan masalahnya.  Contoh kemahiran menyoal ialah:
     Kaunselor : apakah yang ain rasakan dalam situasi sekarang?
     
 Sebagai contoh ayat penerokaan yang  dilakukan dalam proses kaunseling ini adalah seperti berikut:

                                 I.          Kaunselor : kalau begitu ,adakah ain sudah bersedia bagi memulakan sesi ini?(soalan tertutup)
Klien: ya ,saya sudah bersedia
                              II.          Kaunselor : emmm...dari segi gaya dan raut wajah ain,saya dapat rasakan yang ain ada sesuatu yang dipendamkan. Apakah yang mengganggu fikiran ain sebenarnya?
Klien:  sebenarnya,baru-baru ini saya tidak dapat menumpukan perhatian dan tumpuan kepada pelajaran saya kerana pada cuti yang lalu saya pulang ke kampung tiba-tiba ibu mengatakan dia hendak menetapkan jodoh saya dengan sepupu saya yang baru pulang dari nigeria tanpa memberitahu saya terlebih dahulu.


 Mengenal pasti masalah
Mengenal pasti masalah ialah tahap penerokaan yang telah mendorong klien dan kaunselor memahami isu yang dibincangkan.kaunselor perlu meneroka masalah klien sepenuhnya. Kaunselor perlu mengenal pasti masalah pokok dan masalah ranting daripada pernyataan klien bagi memudahkan kaunselor membantu klien menyelesaikan masalah itu. Dalam mengenal pasti masalah klien,kaunselor perlu memberi perhatian yang sepenuhnya kepada penceritaan klien supaya dapat menentukan masalah utama klien. Selain itu,kaunselor perlu membantu klien menentukan matlamat yang ingin dicapainya dalam mengatasi masalah masalah tersebut. Matlamat yang ditetapkan perlu mengikut kemampuan dan sukarelawan oleh klien daripda matlamat itu. Sehubungan dengan itu terdapat empat faktor dalam membantu individu mengenalpasti dan menangani masalah mereka. Pertama adalah nasihat, kedua adalah kaunseling arahan, ketiga delegasi dan yang terakhir ialah kaunseling bukan arahan. Tahap mengenal pasti masalah ini amat penting kerana melalui tahap inilah kauselor dapat mengetahui masalah yang betul-betul menganggu diri kliennya. Sebagai contoh ayat mengenal pasti masalah adalah seperti berikut?.
                            I.               Kaunselor : Sepanjang kita berbincang tentang diri ain, Pertama tadi ain ada mengatakan yang ain ada masalah dengan pelajaran ain dan yang kedua pula ain telah mengatakan yang ain mempunyai masalah dengan ibu ain. Antara dua masalah ini yang mana betul-betul menganggu diri Ifa?
Klien : masalah dengan ibu yang betul-betul menganggu diri saya buat masa sekarang ini.

Membina matlamat

Matlamat sesi terbina apabila klien dan kaunselor bersetuju membuat definisi masalah klien dengan diakui oleh klien, atau klien sendiri yang membuat pengakuan terhadap matlamat yang diinginkannya sepanjang sesi ini berlansung. Oleh itu kaunselor perlu membuat pengucapan tentang definisi masalah klien dengan diakui oleh klien ataupun klien sendiri yang membuat pengakuan tersebut. Setelah masalah dikenalpasti kaunselor dan klien perlulah bersama-sama membina matlamat kaunseling yang telah diinginkan oleh klien. Matlamat kaunseling yang terbina perlulah dibina berdasarkan masalah yang telah dikenalpasti oleh klien. Lazimnya ,matlamat kaunseling perlu mengikut kamahuan klien dan bukan kehendak kaunselor semata-mata. Sebagai contoh ayat yang  telah digunakan dalam proses membina matlamat ini adalah seperti berikut:

                            I.               Kaunselor : ain  rasa ain tahu apa yang ain hendak lakukan
Klien : Ya.
Kaunselor : Jadi disini... apa yang sebenarnya ain mahukan sebenarnya?.
Klien : Kalau boleh saya hendak ibu tahu yang saya kecewa dengan keputusan yang telah dibuat kerana tidak memberitahu saya terlebih dahulu.
Kaunselor : Ohw... ini yang ain inginkan ya.
Klien : Ya.. kalau boleh saya hendak ibu tahu yang saya juga ada perasaan saya sendiri,ibu perlu memberitahu dan bertanyakan pendapat saya  sebelum membuat keputusan yang begitu drastik dalam hidup saya.

Proses semak alternatif
Proses semak alternatif dilakukan setelah matlamat kaunseling jelas diperolehi daripada klien. Di sini tugas kaunselor adalah menggalakkan klien membina beberapa alternatif. Kaunselor perlulah mendorong klien membuat perancangan langkah-langkah yang difikirkan sesuai bagi membantu diri klien mengatasi masalah yang dihadapi olehnya. Sehubungan dengan itu kaunselor perlulah menggariskan seberapa banyak alternatif yang telah diperolehi daripada klien.
Selepas klien mencadangkan alternatif yang dia mampu untuk lakukan, kaunselor perlulah menghuraikan dan menilai setiap alternatif dengan mengambil kira kesan positif dan kesan negatif, kebaikan dan keburukan daripada pelaksanaan alternatif yang ingin dilakukan. Selepas itu jika klien merasakan pemilihan yang dibuatnya adalah terbaik, nilai semula alternatif yang telah dipilih oleh klien tersebut dan jika alternatif ini klien rasa boleh membantu klien menyelesaikan masalah klien akan menggunakan alternatif ini bagi menyelesaikan masalah yang telah dihadapinya selama ini.
Sehubungan dengan itu, bagi menyemak alternatif yang dibuat. Strategi yang terperinci perlulah dilakukan agar jalan penyelesaian yang dipilih oleh klien betul-betul dapat membantu dirinya. Strategi pertama yang boleh dilakukan bagi membantu klien ialah dengan menghuraikan setiap alternatif yang telah dibuat oleh klien. Selepas itu, setiap alternatif yang diambil perlulah diwujudkan langkah bagi mencapai alternatif tersebut. Apabila langkah telah diwujudkan, setiap langkah itu perlulah dinilai daripada aspek halangan dan risiko yang bakal klien hadapi. Strategi terakhir sekali ialah kaunselor perlulah membantu klien mewujudkan cara bagi mengatasi halangan dan risiko daripada langkah yang ingin dilakukan oleh klien. Sebagai contoh ayat yang telah digunakan dalam proses menyemak alternatif klien adalah seperti berikut:
                        I.                   Kaunselor : kalau begitu,apakah agaknya yang ain rasa,tindakan yang boleh ain lakukan?
Klien : saya rasakan,saya hendak berterus terang secara baik dengan ibu saya  ,bahawa saya mahu jodoh plihan saya sendiri. Lagipun saya tahu ibu memang sayangkan saya sebab selama ini pun saya tidak pernah ingkar perintahnya.

                     II.                   Kaunselor : ya...emmmm...(sambil menggangguk sedikit).
Klien : betul juga kan?.

                  III.                   Kaunselor : ya,(sambil mengangguk). Selain itu,apa lagi cara lain yang ain rasa ibu ain akan dapat terima keputusan ain itu?
Klien : kali ini saya rasa,saya memang nekad. Saya hendak bawa teman lelaki saya itu datang berjumpa ibu dan mengambil hati ibu serta beramah mesra dengan ibu. Dan saya akan berkata kepada ibu yang saya mahu beri tumpuan kepada pelajaran saya dahulu. Lepas belajar baru saya fikirkan hal tersebut. Selain itu juga,saya hendak buktikan kepada ibu,yang saya pasti berjaya dengan cemerlang tanpa ada ikatan pertunangan.


 Proses mengambil tindakan.
Proses mengambil tindakan merupakan sebuah pelan tindakan yang diambil oleh klien dengan bantuan yang kaunselor telah berikan bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh klien. Oleh itu, sesuatu pelan tindakan yang dipilih itu mestilah realistik iaitu boleh dicapai oleh klien supaya dapat memudahkan klien mengambil tindakan. Sekiranya masih terdapat kegagalan selepas klien membuat tindakan, klien perlulah menyemak semula pelan tindakannya tersebut bagi membina pelan tindakan yang lebih menarik dan lebih realistik untuk dicapai olehnya.
     Oleh itu, bagi membentuk pelan tindakan yang berjaya, pelan tindakan tersebut perlulah mencapai limitasi klien dan keupayaan, realistik dan boleh dicapai. Bukan itu sahaja pelan tindakan tersebut perlulah mudah difahami dan “fleksible” bagi menghasilkan tindakan yang positif dan boleh dilakukan sendiri oleh klien. Di samping spesifik dan konkrit, aspek melibatkan aktiviti-aktiviti pemusatan insan dan boleh diulang-diulang adalah merupakan langkah sebelum klien membuat keputusan bagi menilai samaada realistik, boleh dicapai atau refleksi terhadap apa yag klien inginkan. Selepas pelan telah dilaksanakan ke atas dunia realiti, penilaian perlulah dilakukan sekali lagi supaya tiada sebarang masalah yang timbul hasil daripada pengaplikasian tersebut. Perkara yang terakhir sekali ialah bagi memperkembangkan pelan tindakan pelbagai kos dan faedah perlulah dibincangkan agar strategi telah termasuk perbincangan terhadap risiko dan peluang untuk berjaya.
Sehubungan dengan itu apabila klien sudah bertekad untuk melakukan pelan tindakan, klien adalah digalakkan untuk melihat nilai bagi tingkah laku baru yang ingin dicuba melalui “role play, imagery, behavioural carting, and progres notes, serta homework” perlulah dilakukan dengan membuat kontrak. Dengan cara ini, klien sentiasa melihat pencanggahan apa yang dia ingin dan apa yang dia mahu lakukan. Kontrak yang dibuat ini berguna sebagai rangka rujukan klien untuk menilai hasil sesi. Sehubungan dengan itu, perbincangan yang dilakukan adalah lebih berfokus bagi melihat adakah kontrak dapat membantu dan apakah moditifikasi yang dapat dijalankan. Sebagai contoh ayat yang saya telah gunakan dalam proses mengambil tindakan adalah seperti berikut:


 Proses penamatan.
Setelah mendapati klien boleh berdiri dan yakin terhadap tindakan yang diambil kaunselor berhak menamatkan sesi yang telah berlansung antara kaunselor dengan klien. Namun begitu, tindakan ini janganlah dibuat secara mengejut, kaunselor perlulah memberikan peluang untuk klien lebih bersedia dalam menghadapi dugaan dan cabaran dalam hidup. Sehubungan dengan itu, sebelum sesebuah penamatan itu berlansung, matlamat kaunseling perlulah dicapai oleh klien dan klien selesa dengannya. Oleh itu rumusan menyeluruh tentang proses kaunseling perlulah dibuat oleh kaunselor agar klien labih nampak dan jelas tentang apa isu yang telah dibincangkan dalam sesi.
     Fungsi penamatan sebenarnya adalah untuk menunjukkan sesuatu yang ingin ditamatkan, peluang untuk mengakhiri satu pengalaman pembelajaran yang baik peribadi dan professional serta saya rasa penamatan telah memantapkan perubahan sedia ada yang telah dicapai dan menunjukkan kemahiran penyelesaian masalah yang telah diperolehi. Bagi masa penamatan pula, sesuatu penamatan yang dibuat adalah tidak mempunyai jawapan yang jelas, oleh itu penamatan perlulah dilakukan mengikut kesesuaian diri klien tersebut samaada sudah mampu untuk berhadapan dengan diri sendiri atau tidak. Proses penamatan sesi boleh dibahagikan kepada dua ,iaitu:

1)      Penamatan sesi untuk sesi lanjutan
Setiap sesi kaunseling pada kebiasaannya mengambil masa 45 hingga 60 minit  seorang kaunselor sentiasa menggalakkan klien bercerita masalah dalam lingkungan masa yang ditetapkan . lebih kurang 5 minit sebelum sesi ditamatkan ,kaunselor perlu mengingatkan klien akan tempoh masa yang masih ada. Peringatan ini akan memfokuskan isu yang pentinG.


2)      Penamatan sesi kaunseling keseluruhan.
Penamatan proses kaunseling adalah peringkat akhir iaitu selepas kaunselor dan klien berpuas hati dengan langkah penyelesaian yang membawa perubahan dalam diri klien ataupun selepas klien merasa yakin masalah sudah selesai dan dapat mengendalikan masalah yang dihadapi secara sendirian.
Sebagai contoh ayat yang telah digunakan  bagi melakukan proses penamatan adalah seperti berikut:

                                        I.            Kaunselor: saya rasa ain dah dapat langkah untuk menyelesaikan pemasalahan ain. Oleh itu sebelum saya tamatkan sesi saya, sebelum itu saya hendak memberikan ain “homework” dimana ain kena senaraikan langkah-langakah alternatif lain yang dapat membantu diri ain dalam menghadapi penyelesaian antara ain dengan ibu ain.
Klien : baiklah.

Proses susulan

Susulan adalah merupakan proses menyemak untuk melihat bagaimana klien melakukannya dan menghormati apa-apa masalah yang timbul ke atas klien, namun begitu kadang-kadang perkara ini berlaku sebelum penamatan dan proses ini adalah merupakan proses penyeliaan yang positif yang boleh menggalakkan kepada pertumbuhan klien yang klien inginkan. Susulan amat penting kerana dapat meneguhkan dapatan klien yang berlaku dalam proses kaunseling dan boleh membantu kaunselor dalam menilai semula pengalaman sesi yang mereka telah jalani. Melalui susulan ini juga, seseorang kaunselor dapat menekankan penjagaan kaunselor yang tulen dan mengambil berat tentang kliennnya. Susulan dibimbing dalam jangka masa pendek 3 hingga 6 minggu dan jangka panjang sekurang-kurangnya selepas 6 bulan penamatan.
Selain itu juga, susulan juga boleh dilakukan dalam 4 bentuk. Pertama ialah menjemput klien ke sesi untuk membincangkan kemajuan. Kedua adalah melalui telefon, dimana klien boleh melaporkan kepada kaunselor secara verbal. Ketiga pula ialah kaunselor menghantar surat kepada klien dan bertanyakan perkembangan yang terkini dan yang terakhir sekali adalah kaunselor menghantar soal selidik klien berkenaan dengan tahap kefungsian mereka kini menerusi pos. Oleh itu dapatlah disimpulkan disini bahawa susulan amat membantu jika klien diselia kemajuannya melalui penggunaan graf dan carta dan klien bersetuju susulan diakhir sesi, akan berlaku “self monitoring” yang memberikan klien tentang bukti dan kemajuan celik akal yang konkrit terhadap keperluannya. Sebagai contoh ayat yang  telah digunakan dalam proses susulan ini adalah seperti berikut.

                                 I.              Kaunselor:  nampaknya masa sudah tamat ain,adakah ain selesa jika kita berhenti di sini? Ataupun mungkin ada lagi perkara yang ingin ain kongsikan lagi bagi mengurangkan bebanan emosi ain.
Klien : ain rasa cukuplah setakat ini . dengan alternative penyelesaian ini ain yakin ini dapat diselesaikan .
Kaunselor:  Jika begitu saya tamatkan sesi saya ini dan saya mengucapkan terima kasih kepada ain kerana sudi berjumpa dengan saya untuk kongsikan masalah ain dengan saya.
Klien : Sama-sama.


Comments

Popular posts from this blog